Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1610926
Hej!
Bilen, en laddhybrid, närmar sig kamremsbyte / stora servicen (Bilbolaget vill ha mellan 15-20.000kr).
Men vad innebär den i praktiken?

Något man kan göra själv? (eller krävs det en mängd kunskap/utrustning för att utföra?)
Finns någon handledning / information om vad som ingår i den stora servicen?
Behövs specialverktyg för t.ex. kamremsbytet?
Specialdator för att nollställa service?
Måste batteriet kopplas bort? (Hur?)
#1610935
Det var Bilbolaget som sa att man måste koppla bort batteriet - (på något sätt).
Har bytt några kamremmar (på andra märken) och det har inte varit något problem. Men vet att vissa bilmodeller kan vara lite knepiga och kräver specialverktyg.
9.000kr ville de ha för att bara byta kamrem. Ungefär lika mycket för att byta olja och filter.
Vet hur länge jag måste "göra annat" för att tjäna dessa 18.000kr - - hinner skruva mycket på den tiden...,
#1610941
Enligt instruktionerna så ska man koppla bort högvolten, det går ändå så själva kamremsbytet är inga problem. Du behöver inga specialverktyg för det.

Problemet kommer till multiremmen och spännande av den. Man spänner remmen max sen slackar man den samtidigt som man snäpper till remmen och mäter dess frekvens med ett specialverktyg som man fäster i motorn.

Blir remmen för spänd så ökar slitaget på 400v generatorns lager, blir den för slack så riskerar du slirning när bilen använder generstorn för att dra igång dieselmotorn.
#1611413
Har försökt hitta mer info om detta. Multiremmen verkar inte vara ett "problem" den verkar ha en fjäderbelastad rulle som ska hålla rätt spänning.
Utmaningen är nog att kunna låsa / hitta rätt läge på kamremmen - Markeringarna verkar inte alls vara tydliga. Hur den ska spännas verkar ha med spännrullen att göra.
Växellådsoljan verkar inte ska bytas - om man inte begär det.
#1611429
Albireo skrev: mån 16 jun 2025, 15:45 Har försökt hitta mer info om detta. Multiremmen verkar inte vara ett "problem" den verkar ha en fjäderbelastad rulle som ska hålla rätt spänning.
Utmaningen är nog att kunna låsa / hitta rätt läge på kamremmen - Markeringarna verkar inte alls vara tydliga. Hur den ska spännas verkar ha med spännrullen att göra.
Växellådsoljan verkar inte ska bytas - om man inte begär det.
Troligtvis kollar du inte på en hybridmodell. På den vanliga 5 cyl diesel är spännaren bara att bryta upp, helt annars på en hybrid. Är väldigt tydliga markeringar, en på vevaxeln som du tom kan se uppifrån och en på kamdrevet.
#1614757
Kamremmen är "inget problem" (även om det är väldigt trångt.).
Dock är det intressant - hur "långt" har kamremmen gått?
Även om bilen gått 18.000mil har dieselmotorn inte gått så mycket (hälften?).
Knepigt att det inte finns en kilometer eller tim räknare på själva dieselmotorn.
Den behöver teoretiskt inte ha gått långt alls (om bara korta körningar har gjorts.)

Utmaningen ligger (just nu) på att få rätt spänning på multiremmen.
Började söka lite "fritt" och det var intressant att samma typ av spännare används av ett antal hybrid Citroen och Peugeot.

Bild på spännaren från SKANDIX - som ska passa Volvo V60 hybrid
SKANDIX drivrem.png
SKANDIX drivrem.png (190.89 KiB) Visad 22 gånger
Uppsättningen finns endast att köpa som Volvo Original.


Samt en bild på spännaren som ska passa ett antal Spännare för hybridmodeller från Citroen och Peugeot.
Drivrem - Citroen.png
Drivrem - Citroen.png (503.21 KiB) Visad 22 gånger

Lät batteriet ladda längre och hoppade i[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]

Kamremmen är "inget problem" (ä[…]