Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1614737
Tjena, har en volvo 744 GL 1992 med b230f i. Mycket elfel i den men det jag fokuserar på just nu är att få batteriet att laddas. Gissar att generatorn är kopplad på rätt sätt med en smal kabel och en tjock kabel på varsin mutter bredvid varandra och en jordkabel på ett av fästena på generatorn. Det är en Bosch-generator.
Får bara 12,2v på batteriet när bilen är igång och efter lite körning igår så dog batteriet men efter laddning så har batteriet 12,6v igen. Mätte kontinuitet mellan batteriets pluspol och generatorns utmatningskabel och får inget resultat. Ska det vara en kabel däremellan eller är det ett avbrott någonstans på vägen? Har någon ett elschema till min bil? Vad ska jag testa härnäst?
#1614746
Fick den att ladda när jag gav generatorn ”startström” på d+ kontakten direkt från batteriet, så antar att det är något i instrumentpanelen som inte funkar för ingen av varningslamporna lyser när jag slår på tändningen.
#1614747
Om du mäter mellan jord och pluspolen på generatorn med motorn igång, får du runt 14,2V där?
Tänds batterilampan innan du startar och slocknar sedan?

Det borde helt klart vara kontinuitet mellan plus på generatorn och batteriet.
Något du kan göra är att mäta spänning mellan jord på generatorn och minuspol på batteriet, det borde vara mindre än 0,5V, helst under 0,2V, är det högre än så är det dålig kontakt någonstans på vägen, så då är det bara mäta mellan andra punkter på vägen tills du hittar var felet är.
Samma mätning kan du göra mellan pluspol på generatorn och plus på batteriet.

På min S90 hade jag liknande problem med flera ställen det var fel på, genom att mäta spänningsfallet enligt ovan kom jag fram till följande:
Till att börja med går en pluskabel mellan generatorn och startmotorn, den var dålig för mig samt att det blivit så dålig kontakt vid startmotorn att kabelskorna och muttern var svedda. Sen på kabeln mellan startmotorn och batteriet hade crimpen till polskon blivit dålig, så när jag väl bytt kabeln mellan generator och startmotor och putsat rent allt gick kabeln varm vid batteripolen i stället, så jag fick klippa bort den gamla polskon och sätta dit en ny.
#1614750
Som jag skrev ovan så fick jag den att ladda om jag gav ”startström” på d+ kontakten på generatorn direkt från batteriet. Mätte kontinuitet igen och det fanns så antar att jag bara hade dålig kontakt förra gången.

Så felet är alltså att jag inte får någon ”startström” från laddlampan i instrumentpanelen. Eftersom ingen av varningslamporna lyser när jag vrider på tändningen så gissar jag att jag inte får någon ström in till varningslamporna. Vet du om det är en kabel som ger ström till alla varningslampor eller vad som kan vara felet?
#1614761
Jag missade ditt andra meddelande medan jag skrev svaret :-)
Ja, D+ på generatorn ska få 12V genom laddlampan, och när generatorn väl startat håller den D+ kvar på 12V vilket gör att lampan har 12V på båda sidor och slocknar, så felet kan ju antingen vara att lampan är trasig eller att 12V-matningen till instrumenthuset inte funkar.
Jag minns att när jag skruvade på en kompis 940 så tändes färre lampor på instrumentpanelen med D+-kabeln bortkopplad, men det var ändå ett par som lös, så lyser inga alls kan det nog vara värt att kolla matningen till instrumenthuset. Vet inte hur mycket som diffar i designen mellan 740/940/S90 i instrumenthuset, men i mitt elschema för S90 matas alla varningslampor och instrument bortsett klockan från samma tråd från tändningslåset, sen verkar det finnas en säkring inuti instrumenthuset. Färgen på tråden ska vara röd/svart om det nu råkar vara samma.
#1614780
Jag har 12,0v in till instrumentpanelen från tändningslåset på en blå/röd kabel. Den enda lampan jag får att funka är helljuslampan och sen själva belysningen i instrumentpanelen. Alla mätare förutom hastighetsmätaren funkar. (Har iofs inte kollat på trippmätaren och milmätaren). Får väl ta ur instrumentpanelen idag och se om jag ser något trasigt.

Jag hittade ett elschema som verkar stämma någorlunda bra. På det står det iaf att belysningen och helljuslampan får ström från en annan ”kabel” på kretskortet än de andra lamporna så gissar att felet sitter på den ”kabeln”.
#1614782
Många lampor jordas tillsammans med kablen i generatorn, med några få undantag. Oljetrycks lampan är ett sådant. Och tror jag ABS och SRS som jordas I sina boxarna. Dock är jag nästan 100 på att alla får ström från samma ställe. Utom, helhjuslampan och lampan för varningablinkers. Dem tänds när ju när du använder dom. Även med motorn avstängd.
Erik1111 skrev:
Lamporna såg hela ut när jag kollade på dem. Släcks alla lampor (förutom helljuslampan som jag skrev om ovan) om en är trasig?
Nej
#1614787
IMG_9841.jpeg
IMG_9841.jpeg (438.74 KiB) Visad 34 gånger

Här är elschemat för varningslamporna jag hittade och ja, (nästan) alla lampor får ström från samma ställe på kretskortet. Går det att testa om det ”stället” är trasigt på kretskortet? Är inte vid bilen nu så kan inte kolla.

Har du någon koll på i vilken ordnin[…]

Det stämmer. Den sjustegade är en Geely[…]

Inte helt ovanligt att det är rejält med[…]

Oljespec.

Tack för detta, men har inte tillgång t[…]