Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Hej

Jag har några mindre lackskador på en bil med metaliclack. Inget går ner till plåten men då lacken är mörk så det blir vita fläckar från grundlacken som syns från månen ;-)

Har sett lite filmer på hur man kan laga med lackstift, slipning och polering. Exempel på film som jag tittat på är https://www.youtube.com/watch?v=oOFV25bNX0o. I filmen saknar jag steget med klarlack. Någon som kan svara på hur det ska göras med slipning och applicering av detta?

Filmen beskriver dessa steg:
1. Rengör
2. Ev slipning för att få bort lack som "sticker upp" (inte med i filmen, info från lackerare)
3. Lackstift med micropensel
4. Slipa bort överflödig lack
( 3 och 4 kan behöva upprepas)
5. Polera

Det jag saknar är klarlack efter punkt 4. Ska jag lägga på ett lager klarlack med stift och sedan slipa det? Jag antar att efter steg 4 är lacken jämn och färdig att poleras. Om jag lägger på klarlack och sedan slipar den till "plan nivå" är jag inte nere vid lacken då, eller är det så tunt lager så att klarlacken ändå finns kvar?

Jag har en lös dörr som jag tänkte träna på.

Tack på förhand :-)
Nu beror mitt uttalande en del på hur stora/små dina skador är, men OM man pratar mindre typiska stenskott så skulle jag ändra om lite i stegen du nämnt.
Framför allt om du vill göra det riktigt ordentligt och har tänkt ha kvar bilen i x-år till framöver och vill slippa huvudvärk framöver, eller tom att behöva göra om.

Till att börja med skulle jag lysa väldigt noga med en led-ficklampa på stenskotten i fråga för att säkra att det inte är igenom alla lacklagren - dvs inte är ner till plåt och rostbildning börjat.
Skulle det ha gått igenom på några ställen - slipa ur med någon form av slipstift isf och använd sedan någon form av sealant på nakna plåten som bas för att försegla mot syre och vidare rostning - ex en epoxy grund eller liknande.
Sen skulle jag skita i dom sk lackstift/pensel osv som många ggr nämns när det gäller stenskotts lagning. Använd i stället tandpetare och tops (tops - man rensar öron med) lite beroende på hur stor/liten skadan är.
Köp sedan färdigblandad sprayfärg på burk och skär itu en alu burk och spraya lite i den och doppa tandpetare/etc och applicera från.
Sprayfärg är mycket tunnare än färg på burk och går enklare att bygga upp lager för lager med och har i regel mer härdare i sig än typisk färg på burk - dvs torkar snabbare och ger mindre färg per "duttning" i stenskotten.
Använd även maskeringstejp för att undvika att området växer allt för mycket i steget slipa - använd heller inte grövre papper än 1000-1500korn då det gärna blir merjobb annars pga för grovt papper som skapat för mycket slit runt själva stenskotten - mot själva lacken i sig.
Kan tom räcka med att polera av ytan med maskin för att jämna ut färgen och på det sen bara avsluta med ett riktigt fint papper så klarlacken får en "repig" yta att fästa på.
Gör sen samma moment med klarlacken - men polera ut ev uppstick än att slipa då det skadar omgivande område mindre än slippapper och ger mer värme än vad slipning gör som i sig "mjukar upp "och mjukar ut lacken bättre för en cleanare yta.

Ungefär så.
Detta är mer lite åt "pedant nörd hållet" på hur fixa stenskott och kräver tålamod, tid, etc. Samt att det kostar en del då vissa produkter är dyrare än andra "enklare quick-fix".

Är man inte riktigt med på noterna med ovan och mer otålig etc så kan man fylla igen stenskottet med färg, nöta av med fint papper och sen lägga klarlack på och polera av sen som sista moment.

Notera dock att val av kemikalier är viktigt beroende på hur tåligt du vill ha lagningen gjord.
2-komponent produkter tål i regel både stark avfettning/salt/sol/etc mer och bättre än 1-komponent - så iaf som slut lager vill du gärna ha en 2-komponent klarlack så den inte försvinner rätt snart efter några tvättar osv.
Iom att du även har en metallic lack så ska du ha klarlack som avslut på för att dels få rätt "nyans" på färgen, men även som slutskydd.

Notera att jag har inte skrivit i super detaljerad anvisning nu då stegen är ungefär som du själv beskrev utifrån videon. Utan utvecklat det lite mer kring produkter, tips osv.
V60 sliter däck bak

Så där snett blir det inte av att cambe[…]

Helljussignal V50

Hjälp!! Var kan man enklast ansluta för […]

Jag har i många år haft en Festo kemik[…]

Ad-blue trix?

Då kanske det finns nåt att häll[…]