Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Electricsilver
#1611556
Hej.

Jag har en v70 d3 -12 där jag misstänker att a/c-kompressorn behöver bytas. Det jag undrar är hur mycket jobb det är att byta den själv. Är det nåt som går att göra hemma i garaget? Krävs det några specialverktyg. Tömning och fyllning är inget problem utan det är själva bytet jag undrar över.

Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1611837
Om jag tänker rätt är det 2-liters femma i den bilen?

Bytet skall inte va svårt när du väl löst tömning och fyllning. Jobbet görs både uppifrån och underifrån.

Av med remmen, tre skruv och två kontakter tror jag. Men först skall du ha lossat de två slanganslutningarna med två skruv. Byt och olja in ny o-ringar när du monterar slangarna på din nya kompressor, men nya o-ringar av rätt kvalitet brukar följa med.

Se till att inte ha systemet öppet längre än nödvändigt och glöm inte fylla den nya kompressorn med rätt olja.
av Electricsilver
#1612087
Tack för svar. Jo, jag tror att det sitter en femma i den. Det här låter ju faktiskt som att detta är högst görbart i garaget. Det är annars väldigt tunnt med info på internet om hur man gör. Det mesta handlar om äldre v70. Jag ger mig väl på projektet inom kort och ska försöka återkoppla här hur det gick.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1612105
Lycka till! Jag har inte gjort bytet själv, men hyfsad koll på hur det "skall göras enligt Volvo".
#1614692
Lite återkoppling om nån är intresserad.

Idag monterade jag en ny kompressor på bilen. Det var ett ganska enkelt jobb och absolut görbart hemma i garaget.

Av med höger framhjul, lossa innerskärmen, bort med motorskyddet under bilen och väck med multirem och ac-rem. Efter detta sitter ac-kompressorn med tre skruvar, två kontaktstycken och två ac-rör/slangar. Allt lätt åtkomligt underifrån.

Passade också på att byta torkfiltret som sitter instoppat i kondensorn underifrån. För att komma åt denna måste dock balken/fästet som håller kylaren undertill tas bort. Detta är lite bökigt då kylarna åker med ner när den tas bort och behöver stöttas upp med domkraft eller liknande. Lite dum konstruktion då ingenjörerna på Volvo eller om det nu var Ford lika gärna kunde gjort ett urtag vid pluggen för torkfiltret och då kunde bytet gjorts på fem minuter.

Men nu kyler bilen igen lagom till att vi går mot höst och kallare väder.

Tack för hjälpen. Jag var lite skeptisk till att göra det själv innan men det gick ju bra ändå.
Dolda Vinkeln...

Eller dom som marknadsförde skiten, algoritme[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Du glömde energiekvationen att varje liter be[…]

Tysta sommardäck V90

Det är väldigt missvisande att jämf[…]

Det kan vara lite krångligt att veta på[…]