NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robbos
Hej, jag ska i dagarna byta multirem, spännare samt AC-rem på min ovan nämda bil.

Skulle väldigt gärna vilja ha era tips och trix hur jag återmontera den elastiska AC-remmen. Vad jag förstått kan det vara ganska besvärligt och därför vänder jag mig till er om någon har någon tidigare erfarenhet :-).

Ps. jag har postat frågan tidigare under kategorin "Volvo C30, S40N, V50, C70N" och fick inga direkta svar på frågan så jag provar här.

Väldigt tacksam för tips!

Mvh, Robin
av Robbos
Hej Lennart! Jag har sett den videon men tyvärr fungerar inte det verktyget då det inte passar på remskivan på min V50! Men tack för svaret!
av Robbos
Hej igen! Nu har jag bytt remmarna samt spännare och det gick över förväntan! Det var väldigt trångt men det gick. AC-remmen lyckades jag kränga på genom att låsa remmen på remskivan med hjälp utav ett gäng buntband.
av Jonas113
Denhär bilen har en separat rem till AC. Den remmen saknar spännanordning.
1) Lossa samtliga skruvar på kompressorn.
2) Dra fram och vik upp kompressorn, så du kan lägga på remmen på skivorna.
3) De främre skruvarna har en styrning , som nu fungerar som gångjärn. Tryck upp kompressorn i bakkant med en domkraft. Nu spänner du remmen, och trycker upp den i rätt läge.
Jag återmonterade alla skruvar för att känna att allt satt bra.
Nu ska du dra åt den benet skruven som INTE håller skyddsplåten.
Ta bort de andra skruvarna , för att återmontera skyddsplåten, nu när du vet att skruvarna tar gänga.

Hur kan man ändra eller ta bort varvstoppet p[…]

Stänkskydd

Inget större fel på Vparts stänksk[…]

Urtrampningslagret har fått sin årliga[…]

Trådlös laddning MY2026

Den kanske funkar nu? :P