Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ultra
#1613568
Hej
Har en 245 årsmodell 90 som plötsligt inte vill starta.
Provade med startgas och ingen reaktion. Satte dit nya stift kablar lock och rotor men inte ett liv. Satte dit ett stift i en kabel och ser ingen gnista. Vad kan felet vara? Vevaxel givare? Kan man se vad felet är i felkodssysyemet vid vänster framskärm??
Användarvisningsbild
av lennarte
#1613593
Kolla längst ner på denna sida

Diagnosfunktion 1 för EZ 116K tändsystem, pluggen sätts I uttag 6
Kod Troliga orsaker
1-1-1 Inga felkoder finns lagrade
1-4-2 Fel i styrenheten
1-4-3 Signal från knacksensorn saknas, tändningen har fördröjts 10 grader
1-4-4 Belastningssignal från styrenhet saknas, datorn förutsätter full belastning
1-5-4 EGR-system
2-1-4 Hastighetssignal saknas eller är felaktig
2-2-4 Signal från kylvätsketempsensorn felaktig
2-3-4 Ingen signal från spjällkontakten. Ojämn tomgång, tändning fördröjd 10 grader
2-4-1 EGR-system defekt
4-3-1 Tempsignal för EGR saknas eller är felaktig
Diagnosfunktion 2. Tryck på knappen två gånger, dioden skall nu blinka snabbt. Vrid lite
grann på gasreglaget. Om dioden slocknar och sen ger koden 3-3-4 anger detta att
spjällkontakten fungerar korrekt I tomgångsläge.
Kör startmotorn eller starta motorn. Om dioden slocknar och sedan ger koden 1-4-1
betyder det att signalen från impulsgivaren är korrekt.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1613596
Kom ock tänka på en sak. Vissa 2/300 modeller hade ett amerikanskt tändsystem som inte gått till historien som dom bästa. Men tror det var tidigare modeller.
#1614364
Hej igen. Håller på att byta vevaxel givaren och tänker ta ner lådan för att komma åt att lossa givaren. Hur krokar man bort kopplingswiren. Det satt en stor klump på som jag lirkade bort. Sen är det en liten gummibit som jag inte får bort och den måste bort för att kunna lirka ut wiren. Det är säkert enkelt men jag begriper inte😭
#1614404
ultra skrev:Hur krokar man bort kopplingswiren
Du skruvar på plastmutterm tills det slackar så mycket som behövs.
Du ska inte behöva lossa växellådan, givaren kommer man åt ändå. Men, den kan ju ha ärgat fast. Jag var förutseende och bytte givaren när jag bytte koppling för något år sedan, men den satt inte fast alls. Nu hade min min motor (B234F) läckt olja i bakkant på ventilkåpan i många år, det gjorde nog en del...... Fixades när jag bytte toppackning för 2 år sedan
Tysta sommardäck V90

Glöm inte bort er egen hörselkurva n&aum[…]

Luftkudde domkraft

Är det sån här du menar? https://[…]

Sedan börjar den "bluddra" och k[…]

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https[…]