Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har akkurat samme lyd fra min MY15, går ut i fra at det ikke er problematisk. :???:
Nurnoj skrev:Onekligen märkligt att verkstaden aldrig hade hört talas om det. De tyckte också att det lät "fel" på något sätt. De rekommenderade mig att återkomma om det började låta mer, och det är nu det jag tycker det börjar göra.

Men nu är ni i alla fall tre på forumet som känner igen ljudet. Men ingen som vet vad det är för ljud? Jag kan tillägga att missljud2.mp3 är efter en natt med underhållsladdning på batteriet, så vid det tillfället borde inte generatorn behövt jobba överdrivet hårt.
Ja, det där aldrig-hört-talas-om snacket känner man igen. Det ger en viss anledning till oro, eftersom jag av egen erfarenhet vet att det är ett påstående som är förenat med delar i fordonet som är av undermålig kvalitet och som Volvo inte vill medge. Mina erfarenheter av aldrig-hört-talas-om syndromet:

T-tec klädsel (ett skämt, tål ej kyla, varenda Volvo med denna kädsel är uppsprucken))
Membran i oljefilterhus (hela konstruktionen [tysk] är åt helvete, membran för några kronor går ej köpa separat, hela oljefällan för ca: 2500 kr måste bytas. En tysk leverantör säljer detta membran, men bara till grossister på den ryska marknaden (som inte levererar till EU).
Bussningar i länkarm bak (konstruktionsfel)
AC-kompressor/ magnetkoppling/ frihjul (kan förorsaka totalt motorhaveri, drabbar främst modellår 2008-2010)
Multiremmens spännrulle (kan förorsaka totalt motorhaveri)
Med mera ...

Det finns hur mycket som helst skrivet om ovan nämnda konstruktionsfel på nätet (inte minst på detta forum), men Volvo tar inget ansvar.

Jag har lärt mig att när Volvoverkstan säger att de aldrig hört talas om en företeelse, då handlar det med all sannolikhet om undermåliga delar som Volvo vill sopa under mattan, och som i värsta fall kan resultera i dyra reparationer. Detta är min personliga reflektion grundad på personliga erfarenheter.
palmqvist skrev:Har samma ljud på min V70 D4a AWD -16 trodde det skulle låta så...
Men har du även ljudet när motorn är helt genomvarm? Jag kan inte direkt påstå att det där morrande, skorrande, ljudet är "premium".
Jag har exakt liladant ljud på min V70 D4 AWD -2015. Min började låta så efter volvo verkstaden böt min Ac-kompressor. Eller så kan det vara så att det blev kallare väder ute strax efter den var klar på verkstan, den var inne cirka 1 vecka.
Jag reageade på det och ringde till verkatan och dom sa likadant, "blir det värre så får du höra av dig" eftersom det föravann efter 2 sek. Får se om det försvinner till våren.
VolvoJull3 skrev: fre 01 jan 2021, 17:03 Jag har exakt liladant ljud på min V70 D4 AWD -2015. Min började låta så efter volvo verkstaden böt min Ac-kompressor. Eller så kan det vara så att det blev kallare väder ute strax efter den var klar på verkstan, den var inne cirka 1 vecka.
Jag reageade på det och ringde till verkatan och dom sa likadant, "blir det värre så får du höra av dig" eftersom det föravann efter 2 sek. Får se om det försvinner till våren.
Ja de finns ju ett enkelt sätt att felsöka detta, häng av remmen och provlyssna imorgon. 5år senare. :party:
Användarvisningsbild
av pb81
Jag tror inte detta har något med AC att göra, min började låta så när det började bli kallt ute. Fick min AC bytt för någon månad sedan och den började med det vinade ljudet för typ tre månader sedan. Kommer enbart vi riktig kallstart, vi pratar runt nollan på morgonen. Kör jag till jobbet o startar vi lunch låter det inte så.
Okej, jag böt ac kompressorn för den lät hela tiden i lägre farter. Men som sagt ljudet som beskrivs i denna tråd fösvinner på några sekunder som alla andra påpekat. Inget jag stört mig på jätte mycket, men verkar vara vanligt? Farsan har en xc60 med samma drivlana och motor men lite nyare, den låter ingenting.
Ett antal år senare, men kom du fram till vad detta berodde på (eller lades det ner på grund av "vanligheten" det verkar ha)? Har precis samma ljud i min V70 2013 D4 för tillfället och detta verkar vara enda tråden jag lyckas hitta på precis samma symptom :)
Service Peugeot 107 2007

Hela navet ligger på bänken i garaget. […]

Tysta sommardäck V90

Farsans Hyundai Kona med Primacy 5 har mer dä[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lanse[…]

Diameter bränsleslang S70

Hej! Då jag inte lyckades montera av den ga[…]