Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av rylle
#1614185
Min känsla också, att det är snålt med isolering i hjulhusen och löjligt tunna lister i dörrarna så det läcker in mkt hjul och väg buller.
av perhall
#1614299
XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5... är min upplevelse.

Det här med att byta till smalare dimensioner kan möjligen göra en aning skillnad på ljudnivå och komfort, men det är inte mycket. 245 mot 255 är ingen stor skillnad, inte 40 vs 45 eller 45 vs 50 i profil heller.

Viktigare då att välja ett däck som är komfortorienterat. Det gör mycket större skillnad. Dessutom slipper man problemet att bilen ser märklig ut. Ni andra kanske inte tänker på sånt, men jag ser när en bil har fel hjuldimension. Och jag ser när en bil är sänkt. Är omkretsen fel är det påfallande men även annars syns det.
#1614359
mikkiz skrev: ons 30 jul 2025, 18:29 Upplever ni att bilen lätt får ”Ståplattor” dvs som hoppar lite första kilometern eller så…?
Ja jag upplever "flat spots (morgon sula)" på Nokian Hakka Blue 3 SUV. Originaldimensjon 235 x18 til V90 CC. Hadde trodd at detta fenomen forsvann for flera tiår tilbaks. Mer vegljud i V90 jamnfort med min forra bil, en V70 Summun.
#1614387
Denver skrev:Enligt volvo cars så kan man få problem med garantier om man inte håller sig till de dimensioner de anger.
Så säger de alltid men de måste bevisa att eventuell skada beror på däcken i så fall. Det kan de inte...
Och är du nervös - kör in bilen till verkstad på vinterdäcken när du reklamerar något ;)
#1614402
Efter en resa på 240mil ner och tillbaka från kontinenten kan jag konstatera att det inte finns tysta däck på svensk asfalt. :bored: :-D

Vägarna i Danmark och Tyskland skiljer sig markant från södra delarna av E6 och E4.
av AndS
#1614405
Och däcksljud ändras med slitage också. Har provat olika fabrikat och har de senaste 40 åren rullat med Michelin.
#1614424
KalleJ skrev: Idag, 15:12 Efter en resa på 240mil ner och tillbaka från kontinenten kan jag konstatera att det inte finns tysta däck på svensk asfalt. :bored: :-D

Vägarna i Danmark och Tyskland skiljer sig markant från södra delarna av E6 och E4.
Det är för att Sverige snålar med asfalt-blandningen jämfört med andra länder. När det är ny-asfalterat är det "himmel" men direkt när det slitits/blir sämre.. då jävlar blir det buller vare sig vad för däck man har i Sverige.

Mät spelet på kompressorn är nog[…]

Hej! Någon som kan ge tips om vad som &aum[…]

Tysta sommardäck V90

Kört ca 500 mil denna sommaren genom Europa[…]

Ett annat sätt är att se det som param[…]