Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Snabbabilen
Hej! Har en 740 1990 b230f som är svårstartad ibland. Ofta startar den helt som den ska och går fint, men ibland när man ska försöka starta, vill den inte alls. Jag brukar få igång den tillslut genom att prova igen flera gånger, oftast upp emot 10-15 gånger när det är som värst (brukar även låta den vila mellan starterna i någon minut ibland för att jag har fått för mig att det verkar hjälpa). Man ser även på varvtalsmätaren när bilen kommer starta eller inte så snart man vrider på nyckeln. Om bilen är påväg att starta rör sig mätaren lite upp och ner som vanligt innan den går igång. Men när den är sådär svårstartad rör den sig inte alls fram tills att jag försökt tillräckligt många gånger, förutom att den ibland hoppar till när man slår på tändningen. Nån som har nån ide på vad problemet kan vara? Har väldigt svårt att felsöka då problemet som sagt bara uppstår ibland. Bör även nämnas att bilen alltid går att knuffa igång samt att den går fint när den väl kommer igång, ibland kan den dock gå ner liiiite lågt i varv under körning, typ 500, men det är inget som stör mig särskilt mycket. Detta problem uppstår även främst när bilen stått och blivit varm i solen eller körts nån timme tidigare.
Om inte varvräknare rör sig vid start kan det vara vevaxelgivaren som strular. Då ska inte bränslepumparna heller höras vid startförsök. Du kan kolla om vevaxelgivaren fungerar med hjälp av diagnostik boxen (blinkdosan)
Diagnosfunktion 1 för EZ 116K tändsystem, pluggen sätts I uttag 6
Kod Troliga orsaker
1-1-1 Inga felkoder finns lagrade
1-4-2 Fel i styrenheten
1-4-3 Signal från knacksensorn saknas, tändningen har fördröjts 10 grader
1-4-4 Belastningssignal från styrenhet saknas, datorn förutsätter full belastning
1-5-4 EGR-system
2-1-4 Hastighetssignal saknas eller är felaktig
2-2-4 Signal från kylvätsketempsensorn felaktig
2-3-4 Ingen signal från spjällkontakten. Ojämn tomgång, tändning fördröjd 10 grader
2-4-1 EGR-system defekt
4-3-1 Tempsignal för EGR saknas eller är felaktig
Diagnosfunktion 2. Tryck på knappen två gånger, dioden skall nu blinka snabbt. Vrid lite
grann på gasreglaget. Om dioden slocknar och sen ger koden 3-3-4 anger detta att
spjällkontakten fungerar korrekt I tomgångsläge.
Kör startmotorn eller starta motorn. Om dioden slocknar och sedan ger koden 1-4-1
betyder det att signalen från impulsgivaren är korrekt.
Tysta sommardäck V90

Kört ca 500 mil denna sommaren genom Europa[…]

Ett annat sätt är att se det som param[…]

Sista semesterdagen firades med blankt på […]

Hej! Någon som kan ge tips om vad som ä[…]