Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
Prova lossa vid generatorn, om det går :-D
Eller så får du följa kabeln och se vart den tar vägen..
av Loffe87
Erik Å skrev:Prova lossa vid generatorn, om det går :-D
Såg ruggigt trångt ut. Men det måste ju nästan ligga hos generatorn, var annars liksom?

Enligt elschema går den ena till generatorn.
Screenshot 2025-07-30 154814.png
Screenshot 2025-07-30 154814.png (83.56 KiB) Visad 165 gånger
Användarvisningsbild
av Erik Å
Loffe87 skrev: Igår, 15:49
Såg ruggigt trångt ut. Men det måste ju nästan ligga hos generatorn, var annars liksom?
Enligt elschema går den ena till generatorn.
Japp, ser ut som om det är generatorn som stjäl ström.
Tänk om det är CEM som skickar något knas på LIN-bussen så att generatorn inte går ner i sovläge. Långsökt :-)
CEM ska ju också lägga sig och sova en stund efter avstängning.

I elschemat ser det ut som om det sitter en avstörningskondensator på utsidan av generatorn, kan det vara den som stjäl ström pga internt fel? Den borde bli märkbart varm när bilen stått över natten isåfall..
Användarvisningsbild
av Erik Å
Loffe87 skrev: Igår, 18:03 Nu blev det avancerat. Hur ser en sådan ut? :-/
Dessvärre ingen aning. Kollar på bilder men ser inget, den kanske sitter gömd bakom plastkåpan på baksidan..

Här har du för övrigt bytesproceduren beskriven. -"Det här klarar alla" hmm ser inte alls kul ut. Misstänker att både kol och släpringar sjunger på sista versen på min.. 65 000 mil :-/

av Loffe87
Ser omständigt ut men ganska enkelt iaf. Precis haft isär motorn och bytt topplockspackning och allt däremellan så det bör gå bra att byta en generator också ;-)

Skulle dock vilja veta mer om felet så att säga innan jag byter hela generatorn. Kanske hade räckt att byta likriktaren men hur fasiken felsöker man mer noggrant tro?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Loffe87 skrev: Igår, 19:55 Skulle dock vilja veta mer om felet så att säga innan jag byter hela generatorn. Kanske hade räckt att byta likriktaren men hur fasiken felsöker man mer noggrant tro?
Generatorer med LIN-buss måste rimligen ha en liten microcontroller inbyggd. Man kan fundera om den elektroniken sitter inbyggd i laddningsregulator-modulen, den man byter då kolen är slut. Eller om LIN-elektroniken kanske sitter utanför?
120mA skulle kunna tyda på att styrelektroniken inte går ner i sovläge som det är tänkt. Kortslutna dioder borde rimligen ge värre läckström?
Iallafall, likriktardioderna tror jag sitter inpressade i en kylfläns, den borde gå att byta..

Tääänk.. om man tar ur laddningsregulatorn och kollar om läckströmmen ändå finns kvar så måste det rimligen vara likriktarbryggan som felar..
Försvinner däremot läckströmmen så borde felet rimligen ligga i laddningsregulatorn som är betydligt enklare (och billigare) att byta.. Men ta det inte som ett löfte ;-)
Jag tror att det ska gå att lirka ur laddningsregulatorn med generatorn på plats men lätt lär det inte vara.. :-/
av Loffe87
Laddningsregulator upp 2004 är typ halva priset gentemot 2005 och framåt (har för mig de fick LIN -05) så låter nästan som att det sitter någon microkontroller där som motiverar prishöjningen ;)

Jag ska kolla runt lite.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Loffe87 skrev: Igår, 20:29 .. låter nästan som att det sitter någon microkontroller där som motiverar prishöjningen ;)..
Det låter som en rätt rimlig slutsats :-)
Hade varit intressant att kolla generatorn med värmekamera efter att den stått över natten. Det borde gå att ana att vissa komponenter är varmare än stommen..
Dioderna har i och för sig rätt rejäl kylfläns, uppvärmningen kanske inte syns där.
120 mA * 12V = 1.44W. Kan värma upp smågrejer rejält men inte hela stommen.

Undrar om det går att koppla loss 12V-anslutningen till regulatorn enbart? Det hade ju avslöjat om det är regulatorn eller dioderna som stjäl ström.
Regulatorn ska ju gå att byta, har den möjligen en kabelstump med ringkabelsko som man ansluter till 12V-skruvanslutningen?

740 GLT med AC (som inte fungerar) och tre rattar […]

Tack för hjälpen 😊 nu är röret[…]

Larmsystem

Bakom vänster främre hjulhus; ett omr&ar[…]

Fick lampfel på höger strålkastar[…]