Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Snavade över den här gamla tråden och kan konstatera att det räcker med en Tabbert 655 för att totalvikten ska komma upp i 2500 kg på vagnen. Detta då just det fabrikatet tar steget till tvåaxlade vagnar när man kommer över sex meter.
Vad jag har sett är vissa modeller av XC70 de med högst släpvikt bland Volvos personbilar, med sina 2700 kg. De som går att köpa nya idag verkar begränsade till 2400 kg, så där har Volvo inget för de lite större husvagnarna. Men släpvagnsvikten kan alltså vara en god anledning till att välja XC90 före V90.
Personligen var jag inte så sugen på att ersätta min XC70 med en V90 eller V90CC, då bagageutrymmet på grund av den starkt lutande bakluckan är mer svårlastat i V90. För övrigt visste jag inte riktigt vad jag skulle köpa, mer än att det började vara dags att fundera på en ersättare till XC70:n, då den passerat 42000 mil. Så när det dök upp en begagnad XC90, sju år nyare, med betydligt färre mil på mätaren högg jag den. Mindre pengar att lägga jämfört med helt nytt och ändå ett steg framåt tills det kanske kommer en elbil som fungerar för mig eller behoven ändras.

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]