Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av abel1
Ska byta inre drivknut på en 850. Har tagit av gamla knuten. Men den nya knuten är av modell tripol och den skulle passa stod de men är tveksam. Den nya verkar ju som att låsringen ska sitta ytterst på och den gamla sitter ju spåret en bit in på axeln.... måste va fel väll? Lägger med en bild på min axel.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Var det inte bilar med automat som hade tripod-innerknut medan manuella hade kulknut?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Innerknut brukar inte finnas att köpa lös, den betraktas som en del av axeln.
Hur har det gått?

Samtidigt nyfiken på varför byte av innerknut, är det trasig damask + rost ?

**
Edit:
Egen erfarenhet (2,5T) original inre kulknut näst intill outslitlig iaf med standardeffekt @200hk, eftersom
efter isärtagning visade sig kulorna vara i nyskick och allt jobb möjligen onödigt.
Min hade gått 18’000 mil men vet annan här på forum som öppnade inre kulknut 1:a gången först efter (vill jag minnas) 50’000 mil (1ägare) och allt såg tydligen OK ut.

Inget moment jag rekommenderar att göras av någon med dåligt tålamod, då återmontage av kulorna efter omfettning kräver tid och tålamod samt i mitt fall svårfunnen damask, jag hade ingen hjälp utan fick göra en riggning, vill minnas jag redovisade hur i min gamla tråd.
**
Volvo V50, elfel m.m.

Med det felmeddelandet borde det finnas felkod men[…]

Köp ny lampa hos auktoriserad ÅF. Om […]

Larmsystem

Ok.vilken sida sitter den på ?

Tjuvström V70 2005

Ska kolla på det där med generator och […]