Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1614182
MY19, rullat 6300, D4 med Polestar. Kall motor = vibrationer, kass asfalt = vibrationer (Pirelli P Zero, sämre grepp, sämre ljudnivå...möjligen ekonomi? Dags för nya däck -26 Troligen Conti.) Tror V90 hade tjänat på lite smalare däck.
Åkt på att byta en avgassensor för 9k inkl rörkrök då skiten rostat fast.

Undebar bil på slingriga, gropiga skitvägar i t.ex. Norge även där som 4x4 kommer till sin rätt. Fjällvägar är kul.
Skön bil att dra tungt släp med.
Ganska törstig i 120km/h
"Snål" under 90km/h för att vara "stor" 4x4

Mest missnöjd med vändradien ;-)

Senaste modellen V60 CC är en bättre bil tekniskt sett men trängre...annars kanon!
#1614209
Somliga bilar äter inte bormsbelägg på det sättet. Jag fick byta fram efter drygt 18000 mil, men nu är det snart 20000 mil och bromsbeläggen bak håller ett tag till. Ändå är min en tyngre XC90.
#1614229
Ovanstående livslängd på bromsbeläggen och tidigare rapporterad bränsleförbrukning visar på synnerligen lugn och välplanerad körning.

Misstänker också att storstadstrafik inte utgör en speciellt stor del av körningen. :-)

Hur du kör, och i viss utsträckning var du kör har rejäl påverkan.
#1614247
När jag hade min XC70 bytte jag bak första gången vid 18000 mil och fram efter 21000 mil, så nej, bromspedalen är inte den jag använder mest. Jag brukar släppa i god tid så det mesta av insaktningen sker som motorbromsning, vilket då också innebär nollförbrukning den tiden.
Den här XC90:n köpte jag ju begagnad, så det första 15000 milen var inte mina. Men ingen av de två första ägarna (jag känner dem båda två) har några racingambitioner heller. Fast det visade sig att Volvo hade registrerat vid en service (på våren) strax innan jag köpte bilen att beläggen fram behövde bytas. Det visste jag inte om så jag upptäckte det när jag skulle lägga på vinterdäcken. Då hade jag förstås inga belägg tillgängliga så det blev byte i samband med att sommardäcken kom på igen. Då var det inte mycket kvar innan det hade övergått till SJ-broms.
#1614251
7000 mil/bak och nu vid 14000 mil blir det byte runt om, inte utslitna fram men börjat småskrika så allt får fixas. Körd som ny sedan feb. 2017. Kör till 90% med adaptiva farthållare och 80% landsväg.
Varför V90 och inte XC90?

Snavade över den här gamla tråden […]

Volvo V50, elfel m.m.

Airbag-felkoder har en tendens att bita sig fast t[…]

Polestar 5

Nu börjar det närma sig. Avtäckning[…]

Tre år med Volvo V90 CC

7000 mil/bak och nu vid 14000 mil blir det byte ru[…]