Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ToTTe24
#1611622
Hej, har problem med en reservdelsbil jag försöker få igång här kommer förklaring på vad som är kollat och fixat

Köptes kunde ej starta

Det som är bytt sedan dess är olja, alla filter (luft,diesel,olje)

Gav felkoder på kamaxelgivare, bytt

Felkoder för dpf (röda triangeln) bytte till en billig från ebay

Kollat kompression som gav inom spec

Fel med bränslesystemet otätt

Bytt spridare som läkte, kollat glödstift att de funkar

Har 2 koder en som hör till virvelspjäll och en som hör till dpf

Bilen går runt och är på gnällen att starta, misstänker bränslesystemet, startar på startgas och tvärdör några sekunder efter, bränsletrycket är jag osäker på får 840 kpa innan med tryck sedan 40 k vid vridning av nyckeln

Kan verkligen virvelspjället/dpf felkoden göra att den inte startar ,samt att glödreläet är dött

Batteri och allt är också ok, samt att spridarna är täta

Någon som vart med om detta?
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1611706
840 kPa motsvarar 8,4 Bar vilket är alldeles för lågt tryck för att motorn skall gå igång. På tomgång behövs ca 350 Bar för att motorn skall gå.
Vilken OBD läsare använder du ?
av ToTTe24
#1614200
Hej, jag använder en autel någon bättre modell

Har fått bort en del av felkoderna som varit tidigare tydligen får inte volvo vida koppling med den sedan tidigare. Autel maxidiag typ heter den ger nog bara generella koder dock

Har fått en del nya koder nu efter batteri byte men fortfarande ingen start, + byte av högtryckspump, har ännu en reservdelsbil 😆
Bilagor
IMG_1772.jpeg
IMG_1772.jpeg (2.96 MiB) Visad 459 gånger
#1618556
Problemen fortsätter, vi fick fram att 3 st av spridarna var dåliga då dem inte öppnade på lägsta angivet tryck kring 220 bar har köpt en testare för spridarna 200-600 bar med elektrisk magnetventilpuls osv

Men den startar ändå inte, vi har testat byta högtryckspump och den verkar inte fylla nu diesel fram till spridarna som det fanns innan, låter som luft i systemet,

2 st bytte vi mot bättre begagnade som klarade testerna och sprutar som det skall, 1 bytte vi nålens huvud på vilket man skall kunna göra och den klarade sig också bra

(OBS Om ni skall rengöra spridare så ta ej av den övre delen på dessa då solenoidens huvud är ett styrdon och mäts och shimsas öppnar du övre riskerar du att förstöra denna konfiguration
Man kan endast ta av huvudet/nålen samt medföljande delar och rengöra i ultraljudsmaskin, sedan återmontera i rätt ordning och dra åt den med 37 nm)

Dessa bytte vi då efter att ha fräst spridarens hål och nya koppar brickor samt nya bultar och tilltryckta brickor sen skall man dra med 13 NM inte mer enligt Vida

Trycket visar nu enligt vida 4300 HPA

Då till frågan, vi har bytt bränsletrycksregulator och bränsletryckssensor dock den sensorn bytte vi till en eftermarknads (Billigaste) och det verkar som att vi antingen har luft i systemet

att då högtrycks pumpen inte kan bygga tryck eller att den läser fel så att bilen vägrar starta. Har sökt och pratat med mekaniker som pratat om att man skall förfylla pumpen med diesel eller kolla IMV ventilen på dessa högtryckspumpar, förfylllningen tycker man ju att den skall göra om den får från den lågpumpen och där ska det komma det har vi kollat.

Kanske inte är så tydlig men det kommer inte bränsle fram till spridarna via högtrycksrören vilket tyder på att något fungerar inte som det skall, hur kan man lufta detta system om man vil fylla det?
Montera motorvärmare och kupekontakt

Montera väck handsfacket så hittar […]

Bifogar ytterligare bilder på mitt system:

IMG_9988.jpeg IMG_9987.jpeg IMG_9986.jpeg IMG_[…]

Hej! Jag är medveten om att VEA motorerna […]