Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Förklaring av problem: I helgen lånade jag min fars V70 för en roadtrip med familjen. Efter ca.30 mil på motorvägen i 100-130km/h börja bilen rycka precis som att den inte fick soppa, tänkte direkt soppa filter. Men efter lite ryckande släppte det och vi kunde köra ytterligare ca.10 mil innan helvetet brakar lös permanent. Problemet består nu av att så fort man varvar bilen till runt 2500-3000 varv rycker den och DSTC tänds att den behöver service. Håller man sej under 80km/h vilket motsvarar ca.2200rpm går det bra, då rycker den till någon gång per kilometer men så fort man lägger foten på gasen rycker den och bromsar precis som att vi skulle sladda med bilen. Ignorerar man ryckandet och bara ligger kvar på gas dör varvräknaren men bilen går. Frikopplar man och trycker på gasen i samband med detta går den ojämnt upp till ca.4000rpm sedan släpper och varvar upp till varstopp jämnt och fint.

Koder från diagnos:

1. (ECM) P032000 Tändning/fördelare motorvarvtal ingångskrets. Generell felinformation. Ingen information om fel typ

2. (ABS) U040168 Ogiltig data mottagen från styrenhet (ECM). Algoritmfel. Händelsestyrd information

3. (CEM) B10EA14 Positiv temperaturkoefficient värmare. Generellt elektriskt fel. Kortslutning till jord eller öppen krets

4. (DIM) U042268 Ogiltig data mottagen från central elektronikstyrenhet (CEM). Algoritmfel. Händelsestyrd information

5. (PBM) U040168 Ogiltig data mottagen från styrenhet motor (ECM). Algoritmfel. Händelsestyrd information

Vart börjar jag? :crying:
Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

När bytte du oljan in automatlådan sena[…]

V60 sliter däck bak

Har en v60 CC awd'16. 23 tusen mil. Sliter dä[…]

Problem med trafikinformation RTTI

Fortfarande fungerar min utan att något fix […]

Tre år med Volvo V90 CC

Somliga bilar äter inte bormsbelägg p&ar[…]