Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av TioTusenKRBil
#1613856
Finns det någon ÅF för turbofjädrar (25mm sänkning och lite hårdare) eller liknande? Är det bara att köra på VOC fram och hårda asfaltsfjädrar bak? 40mm är lite för mycket sänkning för en bruksbil och originalhög känns som en gammal suv.
av TioTusenKRBil
#1613890
Tack för svar!
Det är till en polares projektbil (944 classic ltt). Ska bli en sjysst billig brukis. Inget lekprojekt. Den står just nu med kapade fjädrar och vi försöker hitta originalgrejer.
40mm blir lite väl mycket av flera anledningar och att kapa är inte jätteaktuellt. Om det inte finns turbofjädrar och dämpare att köpa så får det nog bli voc fjädrar fram och asfalt eller husvagnsfjädrar bak med matchande dämpare.
Budget finns inte till seriösare grejer, och att svetsa fast kina coils där åf nämner att det inte passar bana känns dåligt.
Bästa hade varit om någon sålde en 2-3cm sänkningsats men så vitt jag vet finns detta ej till 940, därmed frågan.
av TioTusenKRBil
#1613919
Höjden är egentligen inte så viktig, men originalfjädrarna är så mjuka och höga att det känns som man sitter i en segelbåt under kurvtagning (i min erfarenhet). Egentligen är det väl kanske dämparna men men.. Behöver ändå nya fjädrar då nuvarande är ungefär lika låga som 40mm sänkfjädrar och därmed för låg för vardaglig körning (grusväg och sveriges värsta farthinder tacklas dagligen). Kan man inte kapa VOC och husvagnsfjädrar typ 1 varv? Står ju i reglementet att man får göra det på arenabilarna, så det kanske funkar utan att man behöver lägga slangklämmor bak t.ex.? Bara man får den hyffsat likt original "turbochassi" eller hårdare så är det okej. Helst vill man ju egentligen få tag på ett nytt original turbochassi till rimligt pris..
Användarvisningsbild
av White
#1613939
Jo vist kan du kapa VOC fjädrarna. Som du säger så gör man ju så på Arenabilarna.

Jag kör med Lesjöfors och Bilstein B8 Sprint på min. Har aldrig haf några problem med frigång, varken på
skogsväg eller vid farthinder. Detta är den bästa kombination fjädrar/dämpare jag någonsin kört med...
av JE Jr
#1614140
Hej, VOC framfjädrar är ca 38N/mm dvs en hel del styvare än standardfjädrarna.

Ang om man kan kapa dem eller inte är det beroende på om man har standardlängd på stötdämpare eller ej, det finns risk att de blir lösa vid lite kapning...

Jag kör själv dessa fram, tillsammans med Biltema husvagnsfjädrar för kombi bak (67-319), anpassade till lämplig höjd.

Rekommendera Koni sport som stötdämpare istället för Bilstein som de flesta verkar åka.

MVH
#1614159
JE Jr skrev:Hej, VOC framfjädrar är ca 38N/mm dvs en hel del styvare än standardfjädrarna.

Ang om man kan kapa dem eller inte är det beroende på om man har standardlängd på stötdämpare eller ej, det finns risk att de blir lösa vid lite kapning...

Jag kör själv dessa fram, tillsammans med Biltema husvagnsfjädrar för kombi bak (67-319), anpassade till lämplig höjd.

Rekommendera Koni sport som stötdämpare istället för Bilstein som de flesta verkar åka.

MVH
Ja sänker man bilen BÖR man ha kortare dämpare. Dels för inspänning av fjädrar, dels för att dämparen ska få rätt "arbetsområde".
Därför jag kör Bilstein B8:or...
Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Har börjat få ett lätt vinande tro[…]

C40 körkomfort.

Det kan nog vara så. I alla fall är de[…]

Mecka ur instrumenteringen och mailade någ[…]

Volvo V50, elfel m.m.

Kan du inte leta upp anslutningar på mä[…]