Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JohanS86
Har en v70 classic d3 automat fwd 2016 som gått strax över 16000 mil.
På väg hem började bilen klonka så jag fick köra av vägen. Kändes och lät som en punktering, men icke. Kände ett glapp när jag ryckte i höger framhjul men var stumt när bärgaren hissade upp bilen. Vad kan det vara? Drivaxel? Hjullager? Växellåda?
Köpte den i början av april i år och motorn var nyligen bytt på den, växellådsoljan hade de bytt för säkerhets skull
Du är säker på att det är fram det väsnades? Bussningar till bakvagnen är ju vanligt att de ger upp, vilket kan ge slingrande gång och i värsta fall oväsen.
Fram borde inget vara uppslitet efter så kort sträcka. Jag bytte en drivaxel fram, men då hade min bil gått nästan 40000 mil. Drivaxlar bytte jag även på min 854 Turbo, men även där i häradet runt 40000 mil.
Hjullagerna höll typiskt 20000 mil på min XC70, men avgick med ett svagt morrande, inte med något klonkande.
Åker man omkring med en trasig drivaxeldamask kan en ytterknut ta slut mycket fortare än så :-)
Jag har fått svar!
Brandt i Vara var snabba på att få upp den på lyften. Det är lagret på höger drivaxel som har gett upp, var tydligen felmonterat vid motorbytet.
Pratade med säljaren på Svenska Bilexperten i Stenungsund som jag köpte bilen av för 4 månader sedan och trots att garantin gått ut valde han att stå för hela jobbet! Han sa att han månar om sina kunder och ryktet 😀 en sån lättnad!
Kopplingspedal knarrar

Det är urtrampningslagret som är slut. K[…]

OBS Laddningsförfarandet kan upplevas olika b[…]

Service Peugeot 107 2007

Har nu fått iordning på äldsta ba[…]

Bil: V70, Classic -2000 Avtagbar dragkrok : &a[…]