Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1614067
Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mil då när vi köpte den.
Idag har den snart gått 31000mil och nyligen har jag fått för första gången gul varning att motorn behöver service och strax efter det sotfilter fullt.
Vi var på Öland v 29 och bor i Bankeryd(Jönköping)
Ingen takbox eller släp så filter och system borde vara bra genomkörda.
Men i tisdags förra veckan när jag var på väg hem , hade kört hoj på bana och hade hojen på släpet så hade jag kört strax över 2 mil (30grader ute) och sista långa backen hem så fick jag den gula varningen motorn behöver service och kort där efter sotfilter fullt.
Bilen började gå fruktansvärt mycket slöare, inte ryckigt.
Upplevdes som att turbon var frånkopplad.
Lämnade hojen hemma och åkte tillbaks till macken för att lämna släpet, upplevs vara motstånd i motorn, avsaknad av turbo eller limp mode eller både och.
När jag lämnade släpet och körde hem var motståndet helt borta och den gick precis som den ska, har en lång backe hem på 2 km som är brant och bilen gick jättebra upp utan sot felkod, men sen kom sot varningen tillbaka och bilen gick helt plötsligt 70%sämre bara på en sekund blev det motstånd i motorn igen.
Har läst en hel del om allt möjligt som är relaterat till detta.
beställde en T mapp sensor som jag satte dit idag.
Var ute och körde en halvtimme idag men felkoderna är kvar och det är svårt att komma upp i 140 på trean.
Det tar även lång tid att köra på låg växel och komma över 3000varv.
Har läst om virvelspjälls staget som kan fastna och ge liknade fel men det verkar inte finnas på den här motorn som är utvändigt..
Ska testa imorgon att koppla bort batteriet en timme och se om elektroniken nollställer sig för att liva med den nya T map sensorn.
Är tacksam för alla typer av svar.
Mvh Michael
Bilagor
IMG_3214.png
IMG_3214.png (119.12 KiB) Visad 223 gånger
IMG_3236.png
IMG_3236.png (316.15 KiB) Visad 223 gånger
#1614088
Uppdatering
Har varit ute och provkört men den är slö, felkoderna är kvar.
Turbon fungerar och man känner av motorkaraktären i svaga nedförsbackar, uppförsbackar är acceleration näst intill omöjlig.
Nästan omöjligt att komma över 140 i svaga nerförsbackar
Det är omöjligt att framkalla någon svart rök från utblåset.
Den har aldrig varit nära på att dö, tomgången är alltid stabil.
Motorn är lättstartad både varm och kall.
Kan jag koppla bort någon givare för att få motorn ur limpmode för att se om det finns något motstånd i systemet?
#1614091
Om dy har felkodsutläsare så borde du kunna kolla hur mycket som finns i partikelfilter samt vad visar differens tryckgivare för värden vid kall, varm motor på tex tomgång. Det finns även andra saker som kan göra att bilen inte regenerar pga felvärden från tex tempgivaren, felkod från Egr etc.
#1614094
Ska prova att byta dieselfilter, har upplevt att bilen inte doftar förbränd diesel på samma sätt som innan, varken varm eller kall.
Verkar gå magert.
Dessutom så verkar det rimligt att accelerationen är mycket svår att utföra om bränslet går trögt genom filtret.
Läste nyligen att detta kan leda till felkoden:
Fullt sotfilter
#1614095
Det är extremt ovanligt med partikelfiterproblem på de femcylindriga motorerna. Kan inte dra mig till minnes en enda tråd som handlar om dpf på femman. Allt handlar om de mindre fyrcylindriga motorerna med ursprung hos PSA.
#1614104
Det hjälpte inte att byta bränslefilter, möjligt att den varvade lite högre på tomgång utan växel i när den är varm men bilen är fullkomligt tokslö.
Går inte komma över 140 i medelbrant nerförsbacke som är över 3km lång…
Jag funderade på att koppla ur luftmassomätaren för att få ett annat beteende på bilen för att komma vidare med felsökningen
#1614113
Kommer beställa sensor insugstryck och sensor avgastryck ikväll.
Skulle vilja beställa avgastemperaturgivare, finns en efter partikelfiltret och till synes två givare innan partikelfiltret.
Ska beställa från skruvat så det är lite luddigt vilka som gäller. Läste om en som bytte fram och bak och löste felet, jag bifogar bild.
Men han angav oe-nummer 1047 och 1050
Ska den bakom partikelfiltret vara L formad?
Skruvat kanske har skrivit fel..
Enligt skruvat så sitter båda före partikelfiltret
Bilagor
IMG_3241.jpeg
IMG_3241.jpeg (2.3 MiB) Visad 14 gånger
IMG_3242.png
IMG_3242.png (346.3 KiB) Visad 14 gånger
IMG_3243.png
IMG_3243.png (140.72 KiB) Visad 14 gånger
IMG_3244.png
IMG_3244.png (148.49 KiB) Visad 14 gånger

Volvo C30, 2008, 1.8 F, växellåda MTX75[…]

Stämde iaf med 1800 på GTX-modellerna f[…]

Kommer beställa sensor insugstryck och sensor[…]

Kan man stänga av limp mode/långsaml&au[…]