Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Vetinte
#1613983
Hej, jag skulle lufta min koppling nu och först gick det bra och det blev lite bättre men sen helt plötsligt så försvann allt igen, och nu när jag kör så bildas inget tryck längre, vad ska jag göra?
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1613984
Kopplingen brukar ta vätska ur en avskild sektion i ett hörn av bromsvätskebehållaren. Man måste toppa upp nivån till MAX för att vätska ska rinna över till den sektionen. Antagligen till för att en läckande slavcylinder inte ska kunna tömma behållaren och slå ut bromssystemet.
Jag råkade ut för nämnda problem på min V70 pga att bilen stod på lutande mark med fronten nedåt när jag skulle lufta. Blev därmed ännu sämre flöde till kopplings-hörnet av behållaren så kopplingen sög hela tiden in mer luft.. Det var ju inte riktigt så det var tänkt :-D
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1613993
Det är bara att fortsätta lufta tills det funkar. Jag brukar sätta en genomskinlig slang på nippeln på slavcylindern och låt den mynna ut högre än behållaren. Sen öppnas nippeln och man får pumpa på pedalen tills det börjar komma ut vätska i slangen. Sedan är det bar att vänta och kolla när det slutar komma ut luft med vätskan. Och som tidigare nämnts, se till att behållaren är välfylld.
av Ulf965
#1614001
Har du en extra luftnippel?
Om detta är fallet, borra igenom nippeln och montera på slavcylindern. Ta en lång slang från nippel till bromsvätskebehållaren. Trampa sedan ett 20-tal gånger. Byt sedan luftnippel tll en som inte är genomborrad. Har du tur har du då en fungerande koppling.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1614012
Det finns många olika metoder..... jag trycksätter behållaren (c:a 0,5kg) med hjälp av ett gammalt lock (med en däckventil i) funkar t.o.m på Saab 99 och gamla engelska bilar (erkänt svåra)
Manometern nedanför har inget med detta att göra. Den är kopplad till bränsletrycket
IMG_20201008_135302.jpg
IMG_20201008_135302.jpg (3.42 MiB) Visad 254 gånger
#1614080
Jag köpte någon stor spruta som jag tänker att kanske går att andvända. Tre vid nipplen men även fast jag stänger nipplen så går det att suga luft och vätska ifrån den, jag har bytt nippel men jag vet att den är rätt
#1614084
Det där du skrev om att borra igenom en annan luftnipple jag har en ny fin sen har jag en gammal med rundad mutter kan jag skriva i den lite (kan ju inte spänna så att säga) och sen dra slangen till locket i behållaren då? Eller hur menar du?
#1614087
Skruva ur den gamla, låt all bromsvätska rinna ur (det blir inte så mycket eftersom bromsvätskebehållaren har en skiljevägg så att bromsarna fungerar även om det är läckage till kopplingen).
Kolla om det ligger skräp kvar där konan skall täta eller om det inte ser bra ut. Förstår inte riktigt vad du menar med "Tre vid nipplen".
Borra igenom den gamla nippeln och skruva fast med tång (ta inte i så den går av.)
Montera slang från luftnippel och låt den sluta i bromsvätskebehållaren. På detta sätt blir det inte tomt i bromsvätskebehållaren.
Fyll upp bromsvätskebehållaren med bromsvätska.
Trampa tills det inte kommer några mer bubblor och några gånger till.
Byt ut den genomborrade nippeln till den nya.
Förhoppningsvis skall kopplingen fungera nu.

Oftast motorcyklister som tycker det är smart[…]

Tips få ut ABS givaren fram

Jag fick ut den. Drog ner en längre gröv[…]

Det hjälpte inte att byta bränslefilter,[…]

Lufta koppling som inte går

Okej 👍, jag läser nu efterhand vad jag skrev […]