Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vrålvolvon
Hej!

Nu har jag kollat felkoderna, det är ingen tillkommen och ingen försvunnen.

koderna är skrivna från den första til den sissta:

3-1-3 Vänster Bakhjulsgivare - bruten krets eller kortsluten
3-1-4 Höger Bakhjulsgivare - bruten krets eller kortsluten
3-2-1 Vänster Framhjulsgivare - oregelbunden signal vid hastighet överstigande 40km/h
3-2-3 Vänster Bakhjulsgivare - oregelbunden signal vid hastighet överstigande 40km/h
1-2-3 Vänster Bakhjulsgivare - felaktig signal vid hastighet understigande 40km/h

Alla givare är uppmätta med multimeter till 1100 ohm som det ska vara, så det kan inte vara någon givare som är trasig. Vänster och höger bakhjulsivare är nya.

Vad kan det vara för fel? snälla hjälp mig...

Tacksam för snabba svar/Nicklas.
Användarvisningsbild
av Phantom
För att koderna ska försvinna så får du nolla alla koder. Om du gör det och håller lite koll på det hela så kan du se vilken kod som registreras först. Därefter kan du utgå från den delen som i sin tur kan påverka alla de andra koderna :roll:
Tror inte jag är helt fel ute, men sen kanske det finns någon annan här som kan ge ett mer direkt svar :idea:
Användarvisningsbild
av vrålvolvon
jo men jag har raderat koderna och det var samma koder igen, inte så konstigt med tanke på att det är samma fel fortfarande.

men vad kan det då vara för fel då? det är ström till alla givare och alla givare är fungerande. det är inte heller nått vidare mkt smutts på kransarna... hade den inne på en Mekonomen verkstad i dag och dom kunde inte heller hitta nått fel. Jag ska lämna in den igen mellan jul och nyår och då ska dom koppla upp den mot en dator och kanske hitta nått mer då.

Är det ingen som känner igen felet eller har nån susning om vad det kan vara för nått så snäll skriv.

Mycket tacksam för svar/Nicklas.
av *pettson*
vrålvolvon skrev:jo men jag har raderat koderna och det var samma koder igen, inte så konstigt med tanke på att det är samma fel fortfarande.

men vad kan det då vara för fel då? det är ström till alla givare och alla givare är fungerande. det är inte heller nått vidare mkt smutts på kransarna... hade den inne på en Mekonomen verkstad i dag och dom kunde inte heller hitta nått fel. Jag ska lämna in den igen mellan jul och nyår och då ska dom koppla upp den mot en dator och kanske hitta nått mer då.

Är det ingen som känner igen felet eller har nån susning om vad det kan vara för nått så snäll skriv.

Mycket tacksam för svar/Nicklas.
Kollat nåt så enkelt som oxid i kontakten till styrenheten?
Användarvisningsbild
av vrålvolvon
nej det har jag inte, kanske ska kolla det

/Nicklas
Användarvisningsbild
av vrålvolvon
Hej igen!

Nu har jag kollat kontakten till styrenheten och den ser fin ut. blev ingen slillnad när jag tog upp den...

vad kan det vara för fel, man vet aldrig när lampan ska börja lysa då det händer oberoende på hastighet och tid osv. Ibland kan man köra några mil utan att den lyser och vissa gånger räcker det med att man kör hundra meter.

Nån som har några tips och idéer om detta?

Jag måste få det att fungera....

Tacksam för svar/Nicklas.
av *pettson*
vrålvolvon skrev:Hej igen!

Nu har jag kollat kontakten till styrenheten och den ser fin ut. blev ingen slillnad när jag tog upp den...

vad kan det vara för fel, man vet aldrig när lampan ska börja lysa då det händer oberoende på hastighet och tid osv. Ibland kan man köra några mil utan att den lyser och vissa gånger räcker det med att man kör hundra meter.

Om vi konstaterar att styrdonet får spänning. Och konstaterar att kablagen är hela, sensorerna är hela, kransarna är hela. Då har vi endast ett styrdonsbyte kvar då?
Användarvisningsbild
av vrålvolvon
*pettson* skrev:

Om vi konstaterar att styrdonet får spänning. Och konstaterar att kablagen är hela, sensorerna är hela, kransarna är hela. Då har vi endast ett styrdonsbyte kvar då?

Menar du att styrenheten är trasig?

av *pettson*
vrålvolvon skrev:
*pettson* skrev:

menar inget.. jag var logisk.. om allt är helt.. och det bara är en bit kvar.. så måste ju den vara felet?..
Användarvisningsbild
av vrålvolvon
*pettson* skrev:
vrålvolvon skrev:
*pettson* skrev: Om vi konstaterar att styrdonet får spänning. Och konstaterar att kablagen är hela, sensorerna är hela, kransarna är hela. Då har vi endast ett styrdonsbyte kvar då?

menar inget.. jag var logisk.. om allt är helt.. och det bara är en bit kvar.. så måste ju den vara felet?..
jaha okj, men vilken bit är kvar då? tycker det där som du tog upp var hela ABS systemet?

• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Om man ska vara petig så sitter laddaren i […]

Vart i landet finns du. Med en riktig dator kan du[…]

Hela tiden eller bara när du gasar?

Smart energifördelning hybrid

Ok fattar då får man leva med att fu[…]