Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1613610
Jag äger en Volvo V60 av årsmodell 2020 som är mycket välskött:

• Handtvättas nästan varje vecka året om
• Servad enligt Volvos serviceplan hos auktoriserad verkstad (Bilbolaget)
• Originalfälgar och rätt dimension på däck
• Aldrig modifierad på ett sätt som kunnat påverka rostskyddet eller utsatt för onormalt slitage
• Har gått under 8 000 mil
• Omfattas av Volvos 12-åriga rostskyddsgaranti.

Trots detta har det börjat tränga fram rost i framkant på båda bakre hjulhusen – på exakt samma plats på båda sidor (hundbenet). När Bilbolaget dokumenterade skadan var deras bedömning tydlig: Jag behöver inte oroa mig, detta kommer Volvo att stå för. De tog därför kontakt med Volvo Cars för att få klartecken att reparera skadan inom garantin. I sin kommunikation med Volvo framhöll de att skadan inte tycktes bero på hur bilen använts, och att jag är en kund som sköter om bilen mycket noggrant. Trots flera försök att få ärendet godkänt möttes de av avslag från Volvo Cars. Först därefter valde jag att själv ta kontakt direkt med Volvo.

Jag vill också understryka att Bilbolaget har hanterat ärendet mycket professionellt och engagerat, och jag har inget annat än gott att säga om deras insats.

När Bilbolaget till slut meddelade att de, trots flera försök, inte kunde göra mer eftersom Volvo Cars avslagit ärendet, valde jag att själv ta kontakt direkt med Volvo. Det följde en långdragen mailväxling där jag gång på gång fick samma svar: att ärendet fått avslag och att jag rekommenderades vända mig till min lokala konsumentvägledare om jag är missnöjd med beslutet. Detta utan att få veta vad beslutet grundats i. Först efter flera kontakter fick jag ett tydligt besked om att Volvo hävdar att skadan beror på “yttre påverkan”. Däremot har inga av mina följdfrågor besvarats, såsom:

1. Vad är det för yttre påverkan som orsakat skadan – då det inte ockulärt syns något annat tecken på skada än rosten?
2. Hur kan rost uppstå på exakt samma plats på båda sidor utan att det rör sig om ett konstruktionsfel?
3. Är det rimligt att en så pass ny bil, med så pass få mil och utan tecken på misskötsel, börjar rosta på detta sätt?
4. Vad borde jag som bilägare ha gjort annorlunda?
5. Hur har ni kunnat avgöra att det rör sig om yttre påverkan utan att ha sett bilen fysiskt, endast baserat på foton?
6. Varför har ingen teknisk motivering presenterats, trots upprepade förfrågningar?
7. Hur rimmar det med garantins syfte att en bil som är pedantskött, servad enligt plan och körd under normala förhållanden ändå kan börja rosta efter fem år – utan att det anses vara ett garantifel?
8. Hur kan det vara rimligt att erbjuda 2 000 kr i goodwill för en skada som kostar cirka 15 000 kr att åtgärda?

När jag skickade ett sista mail och belyste hur missnöjd jag var över att inte ha fått svar på någon av mina frågor, blev svaret att de beklagar att jag är missnöjd och frågan om jag har något ytterligare de kan hjälpa mig med eller om de kan stänga ärendet.

Jag har haft många Volvobilar genom åren, varit en lojal kund och överlag varit mycket nöjd – fram tills nu. Det som blivit tydligt i det här ärendet är att jag som Volvoägare numera får förvänta mig att även om jag tar hand om min bil minutiöst, så kan den börja rosta efter fem år och under 8 000 mil – utan att Volvo tar något ansvar för det. Att en så pass ny bil rostar på det här sättet är, rent ut sagt, ynkligt. Det ligger inte långt borta att tro att de nordiska länderna är en för liten marknad för att Volvo ska anse att det lönar sig att ha ett bra rostskydd.

Jag vill understryka att jag inte påstår att Volvo nödvändigtvis har juridiskt fel i att neka ersättning utifrån villkor i rostskyddsgarantin, jag har inte fått tillräckligt med svar för att avgöra det. Men att det är väldigt skevt att en nästan ny bil ska förväntas börja rosta och att jag då ifrågasätter syftet med rostskyddsgarantin om den inte täcker rostskador som uppstår utan att bilägaren kunnat göra något annorlunda. Samt att jag tycker det är väldigt dåligt av Volvo att inte svara på några av mina frågor kring varför de beslutat att inte ersätta skadan.

Jag kommer att laga skadan, sälja bilen och – med sorg – byta till ett annat märke. Det hade inte krävts mycket från Volvos sida för att jag ändå skulle ha känt mig tillräckligt nöjd för att fortsätta som kund. De hade inte ens behövt ersätta hela skadan – men att inte ens bemöda sig med att besvara frågor är direkt respektlöst, och inte vad jag som lojal kund hade förväntat mig.
IMG_0374.jpeg
IMG_0374.jpeg (2.56 MiB) Visad 5748 gånger
På en i övrigt välskött bil.
Översikt.jpg
Översikt.jpg (937.99 KiB) Visad 5715 gånger
Anders
#1613650
Samma på min XC60 2016, kom i år. Skärmen har blivit bytt på andra sidan sedan en tidigare skada. Rostet (likt din bild) syns nu väldigt tydligt på höger sida, fram. Inga som alls tendenser till rost på andra ställen, väl skött, tvättad och recondad hos Rejmes under sin livstid.

Ska in till skadeverkstan för evaluering nu i veckan.
#1613657
Känns riktigt uselt skött av Volvo centralt! Hoppas nån nyhets-sajt fångar upp det här, så det kostar Volvo mer i förlorat anseende än vad det skulle kostat att ersätta dig.

Vad ska man ha rostgaranti till om den inte hjälper mot just sånna här saker?!




#1613741
Hjuksprut som "äter" på färgen, finns det nån bil som inte har rost i hjulhusen?
Kan även vara dålig med färgpålägg. Dagens bilar minimeras allt!
Har en kompis som har en V60-2018 den har rost på ställen som inte "syns", hjulhuset fram infästning stötdämpare samt bakvagn ovan "skyddsplåten"!

ollen
#1613823
Jag var inne på evaluering av skadorna igår eftermiddag, i morse vart jag väckt av ett samtal från skadeverkstan att Volvo godkänt skadan och att bilen ska in om en vecka. Mitt gamla åbäke är ju av en tidigare modell och det lät som detta (skit och fukt samlas under hjulhusskyddet) var ett känt problem på dessa årsmodeller, de tar båda skärmarna samtidigt (det fanns tendenser på andra skärmen under skyddet).

Det är svårt att säga om det är samma orsak på bilderna ovan, eller om det rent av är orsakat av stenskott.

För min del har ärendet så här långt gått väldigt bra, men det kan ju bero på att det finns problem registrerade med just dessa årsmodeller.
#1613959
Hoppar på denna tråd.

Har en en Volvo V60 gen II som jag köpte när den var ett år gammal. Har haft bilen nu i 5 år och kört ca 3000 mil med den i min ägo. Har tvättat den i snitt en gång per vecka och även lämnat in den för lackbehandling ex antal gånger under tiden jag haft bilen.

Min bil har också börjat rosta i höger bakskärm, inte lite utan hela höger backskärm är helt bubblig från hundbenet och hela vägen runt hela hjulhuset till bakre kofångare. Alltså den har börjat att rosta under lacken hela vägen runt högre bakre skärmkanten.

Varit inne hos min lokala Volvo verkstad idag och fått rosten besiktad. Vad dom kom fram till är att höger bakskärm måste ha varit krockskadad eller lagad när bilen var ny eller bara några månader gammal. Alltså innan jag köpte bilen. Denna bedömningen gjorde dom på att skärmens utformning inte följde samma linje som originalets.

På grund av detta gäller inte Volvos rostskyddsgaranti länge. Vilket enligt mig känns väldigt konstigt. Min rekommendation blev istället att kontakta firman som lagat bilen när den var ny, då dom enligt min Volvo verkstad gjort ett väldigt dåligt och undermåligt jobb. Istället för att byta hela bakre skärmen så verkar dom bara riktat och spaklat skadan, samtidigt som man lagt en lack som inte täcker fullt insidan av hjulhuset, därav rosten inifrån och ut.

Min lokala volvo återförsäljare sa även att om vi hade gjort ett så dåligt jobb så hade vi tagit det på goodwill och åtgärdat rosten, men då det är dom som inte lagat skadan då bilen var ny så kan dom tyvärr inte göra något åt rosten och ingen rostskyddsgaranti gäller .
#1613962
Då min Volvo handlare inte kunde ge ut uppgifter på vilken bilfirma som lagat bilen när den var ny på grund av dataskyddsförordning, så har jag efter lite letande nu själv lyckats hitta vilken Volvo återförsäljare som gjort reparationer av skärmkanten då bilen var nästan ny. Ringde idag och förklarade mitt case och frågade om dom kunde bekräfta att bilen hade varit inne hos dom för lagning av bakre högre skärmkant. Vilket dom kunde bekräfta.

Berättade att höger bakskärm idag är helt uppäten av rost och att på grund av att den blivit fel/undermåligt lagad enligt min Volvo återförsäljare när bilen var ny så gäller tyvärr inte Volvos rostskyddsgaranti länge. Sa även att min Volvo återförsäljare sagt om det var dom som hade gjort reperationen så hade dom självklart tagit det på goodwill och bytt skärmkant åt mig. Killen jag pratade med först var väldigt trevlig och tillmötesgående och sa att detta ska vi nog kunna åtgärda, även om jag inte kan lova något. Utan han var såklart tvungen att ta det vidare. Vilket jag förstår.

En stund senare blev jag uppring av en mycket mer otrevlig person som började ifråga sätta, varför tror du att bilen har varit lagad här, vi har inte riktat någon skärm här, vem har sagt det,, din återförsäljare har brutit mot dataskyddsförordning, inga garantier gäller osv.

Förklarade igen att min återförsäljare inte har brutit mot dataskyddsförordning och att det inte var så svårt att kunna lista ut att bilen måste ha blivit lagad av er genom att kolla vem som servat bilen när den var ny. Sa även att första killen jag ringde bekräftade att bilen hade varit inne hos er för en skada på höger bakskärm osv. Tyvärr så kändes inte denna person alls mottaglig för någon kritik, utan dom har inte gjort något fel & inga garantier gäller.

Kommer ringa upp denna Volvo återförsäljare igen på måndag, när han förhoppningsvis är på lite bättre humör. Så får vi se vad det leder.
V60 sliter däck bak

Men står att första steget du länk[…]

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]

Hade nog tur, för pinnskruvarna satt kvar i b[…]

Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]