Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ska man köpa nytt kan man göra det när som helst. Ska man köpa begagnat får man slå till när det råkar dyka upp ett objekt man vill ha.
Så gjorde jag senast. Jag visste inte riktigt vad jag skulle köpa, men den jag bil jag hade då hade passerat 42000 mil och då kan saker hända oplanerat ibland. Det får man räkna med.
När det då dök upp en bil som var nyare, hade gått väsentligt kortare och hade ungefär de egenskaper jag ändå hade velat ha i en ny bil, fast till 30-40% av priset för en sådan, då slog jag till direkt.
Min gamla bil sålde jag sedan och den går än.
Rimligen är den vanligaste orsaken till ett oplanerat stillestånd en punktering.
Att en äldre bil "rasar" på motorvägen är långt mer osannolikt än att den inte vill starta en kall vintermorgon - på grund av slitet batteri.

Bilar med förbränningsmotorer kräver inte mycklet för att de ska forsätta att gå, att felkoder dycker upp betyder inte att bilen är slut.
Plötsliga problem jag har råkat ut för genom åren är exempelvis:
  • Luftläckage i överladdning (motorlampan tändes, halta-hem läge intogs).
  • Tvärstopp på grund av död insprutningsenhet (tre år gammal bil).
  • Startvägran på grund av havererad kamaxelgivare.
  • Startvägran på grund av utsliten startmotor.
  • Startvägran på grund av havererad bränslepump.
  • Tvärstopp på grund av lös sladd till tändspole.
  • Plötsligt körbar bara på tomgång eller fullgas (igensatt munstycke i förgasare).
  • Överhettning på grund av läckande slang med kylarvätska.
  • Startvägran på grund av att motorn inte gick runt för det var kylarvätska i cylindern (läckande toppackning).
  • Tvärstopp på grund av tappad kardanaxel.
Men oftast är det dåligt batteri som gör att man inte kommer igång. Det är ju bara att se till att byta i tid. Förr var det också vanligt med fukt i tändsystemet, men de brukar vara mycket tåligare mot sånt numera. Dessutom drabbade det även nya bilar på den tiden.
Punktering kan man få när som helst och nyare bilar är då ofta sämre, för de saknar oftare reservhjul.
Sen tillkommer generellt en högre avgift för service, nu har bilen "classic-pris" vilket inte nästa skulle ha. På nuvarande tillkommer ev. kamrem och ev. vattenpump nästa år men det bytet kan vem som göra om man inte villlämna till en Volvo åf

Nuvarande XC60 MY14 är strax uppe i 22000 mil och har knappt bytt en handfull delar och visar inga tecken på att sakta ner
Även om man skulle ha råd att köpa en typ ex90 förstår jag om man väljer att inte utsätta sig för det, bilen är ju inte fullt fungerande på ett år eller 3. Man ska vara bra intresserad för att orka med allt krångel det medför.
Nej, just EX90 verkar ju aldrig bli färdig.
Jag ser att den har en max släpvagnsvikt på 2200 kg. Något mer än den XC70 jag hade tidigare, så det räcker bra i nuläget. Hur långt kan man komma på 70% av batteriets laddningsnivå (för att man bäst laddar från 10 till 80%, har jag förstått) med husvagn bakom? Drygt 20 mil? Ladda varannan timme, ungefär, i så fall. Kan ju vara rimligt. Går det dessutom att komma åt laddaren utan att koppla från är det bra, men det verkar sådär på många ställen, har jag sett.

Sena GDI, minns inte vilket fabrikat men det var j[…]

Bensindoft utanför bil

Angående ditt laddningsproblem, jag har samm[…]

Svart grill

Ah ok så då är där såk[…]

Den källa jag hittade påstod att ä[…]