Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Leopold
Kan tillägga att jag gjorde bort mig igen idag... windows update ansåg att det fanns 110 kritiskt viktiga uppdateringar, säkerhetsrelaterade bla bla bla. Kollade igenom dessa noga så de inte skulle uppgradera .NET till en oönskat hög variant, verkade grönt.

Men efter denna uppdatering som tog några timmar så fungerade inte Vida monitor längre, kunde inte starta.

Tack och lov funkade en enkel lösning, att gå tillbaka till en fungerande återställningspunkt, närmare bestämt en från igår. Så nu funkar det igen och jag lärde mig ytterligare en sak: lita inte på vad Windows update säger att den pillrar med...
Eller så har du något annat som stör.
Har senaste uppdateringarna på Windows 7 och körde en extra koll nyss. Har inga nya uppdateringar att hämta hem förutom extra språk.

Allting fungerar
av Leopold
Det kan ev vara att det tar en stund innan Vida monitor kan starta efter att man startat upp Windows 7 på denna tio år gamla laptop.

Fick ett felmeddelande idag efter omstart av Windows, typ "Vida monitor cannot start". Tror det är den där e-update tjänsten som drar igång samtidigt som Windows som kan störa uppstarten av Vida monitor som då avbryts.

Väntar jag några minuter och startar Vida monitor manuellt så klonkar den igång normalt och "blir grön" så att säga, allt funkar.

Kanske det var likadant efter den där uppdateringen men att jag inte hade tålamod att vänta? Vore inte dumt att ha de mesta av säkerhetsrelaterade fixar installerade eftersom jag använder den gamle laptopen till annat också.
av Kalle58
Hej
Jag ser att det portproblemet har funnits länge. Jag har under flera dagar försökt få vida 2014d att fungera i först Win11 och sen Win10, hopplöst att få installationen att fungera fast jag har ändrat kompatibiliteten på filerna till Win7. Jag gav upp efter 20 timmars fibblande.
Sen gjorde jag en virtuell maskin i vmworks och installerade Win7 pro 64-bit, där fungerar installationen. Men det går inte att starta programmet. Port 80 varningen poppar upp. Jag fick mängder av tips från chatGPT men ingenting fick det att fungera. Jag gav upp igen.
Efter det så renblåste jag en laptop och installerade en ny version av Win7 pro 64, hela installationen verkar ha lyckats. Men jag får exakt samma port 80 varning. Jag har testat mängder med tips från chatGPT utan att få skiten att fungera. Är det här verkligen ett Volvo program, värre skitprogram att få att fungera har jag aldrig varit med om tidigare.
Finns det någon som säljer någonting som verkligen fungerar direkt med en normal installation?
Bilagor
20250722_181934.jpg
20250722_181934.jpg (5.75 MiB) Visad 42 gånger

Hur mycket brukar det kosta att hyra en elektrik[…]

Lambdalampan lyser

Vilka felkoder har du?? Inga felkoder men lambda[…]

Folk som kör idiotiskt i tjänsten. Blev […]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Höjden är egentligen inte så vikti[…]