Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Lars82
Hej! På mätarhuset som sitter i bilen fungerar hastighetsmätaren ibland. Antingen fungerar den som den ska eller så lägger den av helt och lägger sig på noll. Då stannar även trippen.

På mitt gamla hade någon av de tidigare ägarna lött fast en kabel på baksidan av mätarhuset. Den verkar vara fastlödd till srs lampan. Se bild.
IMG_0241.jpeg
IMG_0241.jpeg (2.43 MiB) Visad 197 gånger
Fick tag i ett begagnat mätarhus och har satt i det nu men för att kunna byta mätarhus var jag tvungen att klippa kabeln som var lödd på det gamla.

På det nya lyser srs lampan konstant.

Tips på hur jag kan gå vidare.

Det som är positivt nu är att hastighetsmätaren fungerar men srs lampan lyser vilket bilprovningen inte gillar.
IMG_0344.jpeg
IMG_0344.jpeg (2.5 MiB) Visad 197 gånger
Lars82 skrev:verkar vara fastlödd till srs lampan. Se bild.
Om SRS lampan lyser finns det förmodligen ett fel i SRS-systemet. Föregående ägare har förmodligen kopplat om SRS lampan till laddnings/oljetryckslampan för att bilen ska gå igenom besiktningen. Du får ta ut felkoder på på SRS skriv upp och radera. Ta ut felkoder igen när lampan tänds igen så får du reda på vad som felar. Vanligt är dålig kontakt till kontaktstycken till stolarna eller trasig "slinga"i ratten.
Du bygger en egen felkodsläsare av en äldre diagnostik box (blinkdosa) och en OBDll anslutning. Sitter uttag för OBDll I mittkonsolen. Kopplas typ så här
1646.jpg
1646.jpg (7.14 KiB) Visad 106 gånger
!!!LÄS PÅ OM AIRBAGSYSTEM FÖRST!!!
Jag hade lossat kudden. Förmodligen sitter den inte inkopplad då tidigare ägare endast använde den till bes, och körde sportratt resten av året. Detta är varför han lött ihop oljetryck och airbag eller vad det nu var (med röda sladden). Riktigt kefft gjort då man hellre skickar i ett 2,2ohm motstånd med en 1-2a säkring i serie istället (kostnad 10kr). Då är det bara att koppla i airbag om man vill ha det i framtiden osv.
Bränslekrux...

Tänkte fixa till det man fuskat ihop i vintra[…]

AC & kylfläkt

Sånt är riktigt tråkigt att r&ari[…]

Jaha, det är en större modell ser jag.[…]

Byte inre styrled

Var under bilen och skulle lokalisera min läc[…]