- tor 27 dec 2007, 22:31
Hej jag har en 744 en 87,a med B230F motor, och har ett litet problem med den. det är så att bilen är väldigt ryckande i sin gång, tomgången är vid kallstart nere på 400-500 rpm och när den blivit varm 900-1000 (som det ska vara), men till problemet när den är kall så kan bilen rycka till som helvete precis när man kört den nån meter från kallstart. och om jag på treans växel släpper gasen så rycker hela bilen till också, alltså jag kan inte släppa gasen alls när trean ligger i. och om jag behöver släppa gasen på treans växel får jag trycka ner kopplingen för att slippa det rycket. när bilen har blivit varm så går den kanon utan några problem. Så nu undrar jag om nån av er här skulle kunna hjälpa mig att lösa detta, har det att göra med att tomgången är som den är eller vad kan det annars vara?
har hört från en kompis att jag borde kolla (LMM), men om jag drar ur kontakten till den så ändrar motorn varvtal så den fungerar väl då?? har jag fel?? finns det nåt annat jag kan kolla upp??
Sen en sak till om ni orkar läsa lite till...
om jag har stannat motorn när den är varm och sen startar den igen så kan den starta till för att sedan gå ner i varm och dö direkt hjälper inte om jag trycker till gasen den dör ändå. och när jag sen försöker starta motorn igen så vägrar den får göra ett par tuggande på starten och efter ca 3 min med pauser i mellan så startar och går den utan problem igen.
Så ni som vet vad felet kan vara hjälp gärna till.
Jag är bilmekaniker själv och har försökt med allt men kan inte hitta felet. jag har bytt tändstift rotor fördelare och kablar.
har hört från en kompis att jag borde kolla (LMM), men om jag drar ur kontakten till den så ändrar motorn varvtal så den fungerar väl då?? har jag fel?? finns det nåt annat jag kan kolla upp??
Sen en sak till om ni orkar läsa lite till...
om jag har stannat motorn när den är varm och sen startar den igen så kan den starta till för att sedan gå ner i varm och dö direkt hjälper inte om jag trycker till gasen den dör ändå. och när jag sen försöker starta motorn igen så vägrar den får göra ett par tuggande på starten och efter ca 3 min med pauser i mellan så startar och går den utan problem igen.
Så ni som vet vad felet kan vara hjälp gärna till.
Jag är bilmekaniker själv och har försökt med allt men kan inte hitta felet. jag har bytt tändstift rotor fördelare och kablar.
- By IsshinAshina