Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, jag var ute och körde min V60 (D4) varpå bilen plötsligt dog, jag körde intill vägkanten och provade starta bilen men den vägrar hoppa igång, den var inpå verkstad idag men dom hittade inget och hänvisade till volvo. Det låter dyrt i mina öron så tänkte höra om någon upplevt samma fel och kanske en lösning?

Har kollat alla vätskor, remmar ser hela ut, provat starta bilen med booster, inga medelanden i displayen.
Kan inget om D4 men om vevaxelgivaren inte ger pulser så brukar motorstyrningen inte förstå att motorn går runt på startmotorn och då händer absolut inget..
Lägger hallgivaren i nämnda givare av så ser allt helt normalt ut förutom att pulser uteblir, ingen felkod alltså!
@Abb3s, Ni får läsa ut felkoder till en början. Kan vara vas som från en säkring till något mekaniskt mm
Erik Å skrev:Kan inget om D4 men om vevaxelgivaren inte ger pulser så brukar motorstyrningen inte förstå att motorn går runt på startmotorn och då händer absolut inget..
Lägger hallgivaren i nämnda givare av så ser allt helt normalt ut förutom att pulser uteblir, ingen felkod alltså!
Är det möjligt att mäta detta på något vis? typ via en multimeter?
Ingen aning dessvärre. Gissar att vevaxelgivaren har tre trådar; +5V, jord och en pulsutgång.
Kanske går att se pulser där när startmotorn går om man ansluter en voltmeter eller ännu hellre ett oscilloscope
Ansluter man nåt diagnosinstrument till OBD så borde man rimligen kunna se någon slags varvtalsindikering då startmotorn snurrar, förutsatt att givaren är OK.
Erik Å skrev:Ingen aning dessvärre. Gissar att vevaxelgivaren har tre trådar; +5V, jord och en pulsutgång.
Kanske går att se pulser där när startmotorn går om man ansluter en voltmeter eller ännu hellre ett oscilloscope
Ansluter man nåt diagnosinstrument till OBD så borde man rimligen kunna se någon slags varvtalsindikering då startmotorn snurrar, förutsatt att givaren är OK.
Sprang ner till verkstaden nu och provade starta bilen, den lät piggare och fick upp något i stil med "bilen håller på att startas upp, fortsätt vänta" vilket jag aldrig tidigare fått, stod även motorprestanda försämrad, får hem en Icarsoft cr pro imorgon så får kolla felkoder då, bör ha reggats någon nu.

Inlämnad till Ditec imorse, ska va där t[…]

..kuddarna hjälpramen.. Du har väl […]

Tänk om de kunde gjort skärmen stör[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Spelar väldigt liten roll vilket märke d[…]