Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Tre gånger senaste månaden har det smällt till högt från höger fram (passagerarsidans fotutrymme), låter som det kommer från hjulhuset och det har alltid varit i eller efter en 90 graders sväng i låg fart. Rejäla smällar så man hoppar till.

Jag förstår inte vad det är som kan låta. Fjädern är hel, fjäderbenslagret rör sig som det skall (nytt original för 3 mår sedan när en fjäder gick av). Allt ser och känns friskt i hjulhuset. Bilen besiktigades utan anmärkning för några veckor sedan.

Jag har observerat nedanstående skrapmärken i hjulhuset, jag förstår inte vad de kan komma från men det är ju inte osannolikt att de kommit från smällarna även om sambandet inte på något sätt är säkert. Märkena ligger i höjd med krängninshämmarlänkens övre fäste, men den känns bra och jag ser inga skrapmärken någonstans på fjäderben/krängningshämmarlänk. När man svänger är länk/fjäderben flera cm från skrapmärkena.

Det är en V40CC D2 MY16 det rör sig om. Några idéer?
1.jpg
1.jpg (98.18 KiB) Visad 302 gånger
2.jpg
2.jpg (96.69 KiB) Visad 302 gånger
Användarvisningsbild
av Erik Å
Kolla att gummibussningarna som håller fast subframe mot karossen inte är trasiga, då skulle hela subframe med länkarmar, motor och allt kunna åka i sidled i skarp sväng.
Kanske så mycket att nedre fjädersätet slår emot karossen.
Länkarmsbussningarna skulle jag också ha kollat.
Användarvisningsbild
av germanbug
Är fjäderbenslagringen monterad rätt?
Det finns nämligen markering på den som ska linjera med springan i spindeln, där själva fjäderbenet sitter monterat.
Är inte lagringen rätt monterad, så hamnar fjädern något närmare plåten i hjulhuset, och kan då ta i och skapa ljud.
Användarvisningsbild
av MartinS
Tack för tipsen!

Jag har känt på länkarmsbussningarna och de känns som nya och ser väldigt fina ut, subframen har jag inte känt på, men jag tycker ett sådant glapp skulle visat sig när jag rycker i hjulet. Jag ser dessutom inga skrapmärken på fjäderbenet, alltså inga tecken på vad som skulle kunnat skapat skrapmärkena i hjulhuset. om de nu är relaterade till ljulet.

Lagringen i fjäderbenet är jag 99,9% säker på att den är rätt monterad, den har dessutom suttit monterad i 3 år utan problemen.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Kolla också att skruven i centrum av hjulnavet inte sitter löst.
Ska man tro SKFs monteringsinstruktion så kan tydligen hela hjullagret dela på sig om denna skruv inte är åtdragen med rätt moment :-/
Användarvisningsbild
av MartinS
Erik Å skrev:Kolla också att skruven i centrum av hjulnavet inte sitter löst.

Ska man tro SKFs monteringsinstruktion så kan tydligen hela hjullagret dela på sig om denna skruv inte är åtdragen med rätt moment :-/
Tack, det kollade jag häromdagen.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det är väl inte så att bromoket slår emot ekrar eller balansvikter inne i fälgen? Borde lämna väl synliga spår isåfall..
Användarvisningsbild
av MartinS
Erik Å skrev:Det är väl inte så att bromoket slår emot ekrar eller balansvikter inne i fälgen? Borde lämna väl synliga spår isåfall..
Bra tanke, det är galet trångt mellan bromsok och fälg (2-3mm), det får inte ens plats klistervikter på fälgarna utan man får ha slagvikter utanpå fälgen. Men så har det alltid varit, ägaren har haft bilen sedan den var ny och det har varit likadana fälgar sedan dess (till och med lika fälgar på sommar och vinterdäck). Ljudet är ett nytt fenomen nu i sommar. Det är verkligen ett "slagljud", som att någon slår med en hammare hårt i hjulhuset, jag har själv hört det en gång.
Användarvisningsbild
av Erik Å
MartinS skrev: Igår, 13:54 Ljudet är ett nytt fenomen nu i sommar.
Bromsoket kan bli mer rörligt när saker slits ner, kanske läge att ta av hjulet och titta hur fälgen ser ut på insidan.
Det är långa toleranskedjor inblandade här :-)

Ja det är en bra tankeställare att kolla[…]

Jag har ett liknande problem, min lucka går […]

Samma på min S60 2.5T 2005 när det &aum[…]

Dagens lågfriktionsoptimerade oljor är […]