Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ursäkta en nybörjare, men jag behöver er hjälp.

Har letat information om hur mycket min bil enligt kan ”ta emot” vid laddning, och har hittat två olika varianter:
1: bilen kan ta emot enfas- eller tvåfasladdning (3,6 respektive 6,4 kW)
2: bilen kan bara ta emot enfasladdning (max 3,6 kW)

Har installerat en laddbox (DEFA Power) med Perific One lastbalansering och har 20A huvudsäkring i huset. När jag ansluter min XC60 t8 2022 visar boxen 3,7 kW laddning. Vid installationstillfället var inte min egen bil tillgänglig så vi provade med en V90 t6 2025 och då visade boxen 7 kW laddning.

Är detta som det ska eller kan jag få bilen att ta mer laddning (6,4 kW)? Syftet är att få ner laddtiden så mycket som möjligt.
Det beror på vilken bil man har.

Den äldre laddhybriden med mindre batteri laddar enfas och de nyare med större batteri tar emot 2-fas.

De nyare laddhybriderna kom väl 2022 eller 2023, lite osäker på brytpunkten för xc60.

Men sannolikt testade ni de olika laddhybriderna, den äldre generation 1 och den nyare generation 2 med större batteri och 2-fas laddning.

PS. Tänk på att många elbolag numera tar straffavgift för hög effekt så det lönar sig egentligen att ladda med så låg effekt som möjligt om man har detta.

Jag hade ca 60 PSI = 4100 hPa på lågtr[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Innerskärmarna lär sitta med 4-5 plastmu[…]

Ett avgasprov hade varit bra för att se hur m[…]

Beställt en XC60 i Juni med uppskattad levera[…]