Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
JompaS70 skrev: ons 09 jul 2025, 18:48 Biltemas stift har ett avstånd på 0.75mm.
Det skulle ju faktiskt kunna vara så att 1.3 mm trissar upp tändspänningen såpass att det avslöjar ett isolationsfel i tändkablar eller fördelare..
Det skulle vara intressant att veta vad NGK-stiften ska ha för gap enligt tillverkaren själv..
Lite trist med 3+1 elektrodstiften att de inte går att justera.
Användarvisningsbild
av Erik Å
JompaS70 skrev: ons 09 jul 2025, 19:35 0,6mm ska stiften ha enligt dem jag köpte dessa ifrån.
Kan det verkligen vara så litet avstånd på 3+1-stift... ? Känns som de aldrig har mindre än en millimeter?
Tror du inte det är fel siffra som avser ett konventionellt stift med bara en jordelektrod?

Kan du inte mejla och fråga vad det egentligen ska vara för elektrodavstånd på BKR6ETUC när det står 0.6mm i databladen men de stift du har fått ligger över 1.3mm. Det är väl en väldigt relevant fråga :-D

https://ngksparkplugs.com/en/about-us/contact
av JompaS70
@Erik Å,

Tyckte också 0,6mm på 3+1 stift lät lite. Man skulle vilja kolla vad Bosch stiften mäter.

Skrivit och frågat NGK nu om detta problem. Får se om man får någon respons :-)
av JompaS70
@Erik Å,

Funderar på om själva gnistan kan vara svag? Vet inte om tändspolen kan bli "halvdålig" och skicka svag ström till fördelaren?

Om det kan orsaka att biltemas stift med mindre glipa tänder lättare? Konstigt också isåfall att den går utan minsta problem över ett år med biltemas stift.....
Användarvisningsbild
av lennarte
Erik Å skrev:Det skulle vara intressant att veta vad NGK-stiften ska ha för gap enligt tillverkaren själv..
Lite trist med 3+1 elektrodstiften att de inte går att justera.
Denna typ av tändstift ska/kan inte justeras. Gnistan hoppar ju till den sidoelektråd som är närmast. Så enda skillnaden mellan dessa och vanliga tändstift är att dom håller 3 - 4 gånger länge. Uppbyggnaden i övrigt är samma.
Till skillnad mot iridium tändstift som har en helt annat material uppbyggnad. Livslängden kan nog vara ungefär den samma dom dessa (10 - 15000 mil)
Användarvisningsbild
av Erik Å
JompaS70 skrev: tor 10 jul 2025, 10:29 Funderar på om själva gnistan kan vara svag? Vet inte om tändspolen kan bli "halvdålig" och skicka svag ström till fördelaren?
Absolut möjligt att tändspolen är trött och ger för lite spänning för 1.3mm gap :-)
Det är tydligen vanligt att det blir nästintill osynliga sprickor i isoleringen på tändkablarna, folk här brukar tejpa dem för att se om problemen försvinner..
Har inga tändkablar på min bil så jag har ingen erfarenhet.
Strålkastare

Hej Jag kan försöka hjälpa dig isf[…]

Vet att detta är en gammal tråd men t&a[…]

Lufttryck sommardäck

Vad som passar en, vad som är mest ekonomiskt[…]

Hej! Behöver råd och tips från er[…]