Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gjorde en service på bilen (S70 GLT 1997)

Bytte stift (NGK BKR6ETUC), rotor samt fördelare från Bosch.

Inte alls nödvändigt, men hade stift och rotor/fördelare från biltema så jag ville uppgradera då jag kör väldigt mycket.

Bytte allt, startade bilen och kände direkt att den gick väldigt hårt på tomgången. Körde några mil och bilen kändes inte riktigt så "mjuk" som den brukar. Senare samma dag började den misstända rejält. 3/5 cylindrar hade misständningar enligt felkoderna.

Började felsöka. Bytte tillbaka till gamla fördelaren, likadant. Bytte rotor och fördelare. Likadant. Började kolla kablar, testade en annan fungerande LMM, ingen skillnad.

Till sist satte jag tillbaka biltemas tändstift. Bilen går som en klocka. Jämt och fint utan minsta bekymmer.

Kan man ha fått fake/pirat tändstift eller är dessa helt fel till denna motor? Flera ställen rekommenderar dessa till dessa motorer. Tycker dessutom att gapet är väldigt stort på dessa :-/

Stiften har fått en väldigt konstig svart färg på sig och ser allmänt konstiga ut.

Vad tror ni?
Bilagor
IMG_2910.jpeg
IMG_2910.jpeg (1.72 MiB) Visad 188 gånger
IMG_2909.jpeg
IMG_2909.jpeg (1.69 MiB) Visad 188 gånger
IMG_2911.jpeg
IMG_2911.jpeg (1.8 MiB) Visad 188 gånger
IMG_2912.jpeg
IMG_2912.jpeg (1.85 MiB) Visad 188 gånger
@KalleJ,

Tråkig kommentar och tråkig attityd :bored:

Köpt från ett svenskt företag i Sverige. Vill inte outa någon bara då jag har kontakt med dem just nu gällande detta.

Har du någon idé eller vettigt att säga eller vill du bara vara dryg på nätet?
@Erik Å,

Ja, jag har kollat upp detta. Dock verkar just dessa stift ej finnas med i någon information.

Inte otroligt dock om dessa och flera andra finns som pirat, men det är konstigt.
Jag har själv alltid kört på Volvo original stift men har noterat att elektrodavståndet varierar väldigt mycket mellan de tre jordelektroderna och även mellan individerna i paketet.
Original är ju original har jag tänkt, och de har varit relativt billiga. Men nu kostar tydligen ett 5-pack över 1000 kr, oj :-/ Jag tror jag testar Bosch nästa gång :-)
Iallafall, kolla om det är orimligt stort elektrodavstånd på stiften som blir mest sotiga. Det finns gränser hur mycket spänning tändspolarna kan leverera.. Över 1mm avstånd kan bli jobbigt, speciellt om man har det äldre tändsystemet med fördelare. Blir lätt överslag i tändkablarna när spänningen stiger pga stort elektrodavstånd.
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
@Erik Å,

Jag har också alltid kört med Bosch tändstift, men tänkte att NGK lär ju vara lika bra :-/ Så var det tydligen inte....

När jag mäter med bladmått så är gapet lite större än 1,3 mm. Vilket jag tycker är alldeles för mycket :-o
JompaS70 skrev: Igår, 18:43 När jag mäter med bladmått så är gapet lite större än 1,3 mm. Vilket jag tycker är alldeles för mycket :-o
Jag delar den åsikten till 100%. Blir nervös redan vid 1.1-1.2mm :-/ Sen nöts ju material bort under livslängden så gapet blir definitivt inte mindre med tiden.

Hur stort är gapet på Biltema-stiften som verkar fungera bra?

Har du kollat om NGK har någon Tech-support som man kan mejla och fråga om det verkligen ska vara 1.3mm
Senast redigerad av 2 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.

Jag hade ca 60 PSI = 4100 hPa på lågtr[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Innerskärmarna lär sitta med 4-5 plastmu[…]

Ett avgasprov hade varit bra för att se hur m[…]

Beställt en XC60 i Juni med uppskattad levera[…]