Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
Aleqz skrev: mån 07 jul 2025, 21:26 Hur ska jag ha instrumentet inställt när jag mäter spänningen när bilen är igång?
14.46 fick jag det till när jag mätte med bilen igång
Vredet på 20 V DC och röda kabeln i vänstra uttaget. Mäter du 14.46V har du antagligen gjort helt rätt. :-)
Låter som den laddar bra. Just nu iallafall ;-)
av Aleqz
Erik Å skrev: mån 07 jul 2025, 22:07
Aleqz skrev: mån 07 jul 2025, 21:26 Hur ska jag ha instrumentet inställt när jag mäter spänningen när bilen är igång?
14.46 fick jag det till när jag mätte med bilen igång
Vredet på 20 V DC och röda kabeln i vänstra uttaget. Mäter du 14.46V har du antagligen gjort helt rätt. :-)
Låter som den laddar bra. Just nu iallafall ;-)
Får prova att mäta imorgon igen och se ifall jag kan lista ut vart det drar krypström. Kopplade bort säkringen till kontakten på draget nu iallafall. Ett nytt batteri borde ju inte laddar ur på 3-4 dagar även ifall man bara kör kortare sträckor väl?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Aleqz skrev: mån 07 jul 2025, 23:12 Ett nytt batteri borde ju inte laddar ur på 3-4 dagar även ifall man bara kör kortare sträckor väl?
Nej precis, något är fel.
Blir det tomt på 3 dygn så måste det vara en tjuvström på uppemot 1A. Dvs 12 Watt värme. Något borde bli märkbart varmt :-/ om det nu inte är hela elsystemet som vägrar att sova, isåfall blir ju effekten rätt utspridd.
Kolla om generatorn känns varm innan du startar i morgon. Jag skulle ha kollat runt både i motorutrymme och kupé med värmekameran :-)
Erik Å skrev: mån 07 jul 2025, 23:24
Aleqz skrev: mån 07 jul 2025, 23:12 Ett nytt batteri borde ju inte laddar ur på 3-4 dagar även ifall man bara kör kortare sträckor väl?
Blir det tomt på 3 dygn så måste det vara en tjuvström på uppemot 1A. Dvs 12 Watt värme. Något borde bli märkbart varmt :-/ om det nu inte är hela elsystemet som vägrar att sova, isåfall blir ju effekten rätt utspridd.
Kolla om generatorn känns varm innan du startar i morgon. Jag skulle ha kollat runt både i motorutrymme och kupé med värmekameran :-)
Hann inte mäta något imorse, men jag kände på generatorn och den va kall iallafall.
Erik Å skrev: mån 07 jul 2025, 23:24
Fick ett tips om att mäta på säkringarna och se ifall något gav utslag, fick ett litet utslag på kompressor/AC säkringen, kan även tillägga att acn inte har funkat på några månader

Säkringen till acn verkar vara bränd
Bilagor
20250708_171902.jpg
20250708_171902.jpg (2.53 MiB) Visad 116 gånger
Aleqz skrev: Igår, 17:01 .. fick ett litet utslag på kompressor/AC säkringen, kan även tillägga att acn inte har funkat på några månader
Som sagt, det räcker med att en enda styrenhet har hyss för sig så kan den hindra resten av bilen att gå ner i sovläge.. Då blir batteriet tomt rätt snabbt.
Har du kollat om det finns några felkoder att läsa ut?
Erik Å skrev: Igår, 18:21
Aleqz skrev: Igår, 17:01 .. fick ett litet utslag på kompressor/AC säkringen, kan även tillägga att acn inte har funkat på några månader
Som sagt, det räcker med att en enda styrenhet har hyss för sig så kan den hindra resten av bilen att gå ner i sovläge.. Då blir batteriet tomt rätt snabbt.
Har du kollat om det finns några felkoder att läsa ut?
Nae jag har tyvärr ingen läsare tillgänglig just nu.
Hoppas på att det löser problemet imorgon när jag får tag på en ny säkring.
När jag tänker efter nu så har bilen dragit igång fläkten i bott när jag låser upp den med nyckeln, men stängs av när jag öppnar dörren, hyfsat nytt fenomen som började några månader innan batteriet va tomt för första gången. Kanske hänger ihop?
Aleqz skrev: Igår, 19:13 ..När jag tänker efter nu så har bilen dragit igång fläkten i bott när jag låser upp den med nyckeln, men stängs av när jag öppnar dörren, hyfsat nytt fenomen som började några månader innan batteriet va tomt för första gången. Kanske hänger ihop?
Nä det är nog en helt fristående bugg :-D På en ny bil ska fläkten starta för att vädra ut mjukgörare som avdunstat från plastmaterial när bilen stått i solen, men sen återaktiveras tydligen denna feature långt senare. viewtopic.php?f=56&t=176125#p1550735
S40 1.8f ac problem

Han kanske menar att den är gammal och tr&oum[…]

Noterade idag att höger bakdörr gick att[…]

Vad är det för en husvagn? Hur mycket […]

Vid en olycklig urlastning ur bagaget så s[…]