Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Ja, nu har vi ett test i -6 till +8 grader...

Jag tog det ett år äldre från samma källa eftersom det har en temperatur som är närmare den vi diskuterat.

Räckvidden går ner hyfsat rejält när temperaturen sjunker. Det finns ett screen-shot tidigare i tråden som visar en Tesla 3 som drar närmare 6 kWh/mil. Det var väl -35, och det är liknande vad min morbror fick på sin C40 vid liknande temperatur. Om jag kommer ihåg rätt hade den WLTP på 477 km och ett batteri på 69 kWh. Närmar du dig 5 kWh/mil så kommer du inte så långt. I hans fall var det en resa på 7,5 mil, parkering ett par timmar, och sedan hemresa. Det gick -- men marginalen var inte stor.

Jag har förstått att du tycker att din elbil är en bra vinterbil. Med de krav jag har på mina bilar tycker jag inte att min elbil är det bästa valet på vintern när det är kallt. Jag antar att vi aldrig kommer att enas om detta. Jag ser att det fortfarande finns begräsningar med elbilar -- i alla fall med mitt användningsområde av bil.

Sammanfattningsvis -- nu har vi ytterligare ett test som indikerar att dagens elbilar inte kommer 50 mil vid temperaturer på under minus 17. Det blir intressant om någon hittar en annan källa.
Jag skulle dock säga att skärmdumpen ovan inte är representativ för en ”vanlig” lite längre resa ens i -35. Kollar man direkt man startar en resa och bara rullar en bit kan man ju se galna siffror även sommartid, eller iallafall upplevde jag det i Teslan. Det planar ut rätt fort. Har nog aldrig sett bilen ens nära 3kwh/mil per mil vid lite längre avstånd. Men det kanske stämmer att vissa bilar drar den mängden kontinuerligt vid den kylan, men det låter lite galet.

Men ja, långkörning vinter är ingen hit. Kanske lite mindre träligt om man har en bil med fungerande värme dock :-D
Tror knappt det finns några elbilar som har en samlad effekt för uppvärmning av kupé och batteri över 10 kW. Kör man då 100 km/h med full värme ger det 1 kWh/mil utöver förbrukning för framdrift, låt säga 2,5 kWh högt räknat. Så över 3,5 kWh/mil är nog svårt att nå. Tillgänglig energi i batteriet minskar inte när det är kallt, det finns många test på det som ex TeslaBjörn gjort. Att många får ut lägre räckvidd när det är kallt är nog främst att de förvärmt bil och batteri innan avfärd utan att vara inkopplad till laddare samt att det åtgår energi för att förvärma batteriet för snabbladdning till ganska höga temperaturer, runt 40 grader på Tesla. Jag körde min Model 3 tor Sthlm-Strömstad vid ca -10c för två vintrar sedan, då gjorde jag en beräkning att ca 10% av total energiåtgång var för att förvärma för snabbladdning.
Malmstroem skrev:Ja, nu har vi ett test i -6 till +8 grader...

Jag tog det ett år äldre från samma källa eftersom det har en temperatur som är närmare den vi diskuterat.

Räckvidden går ner hyfsat rejält när temperaturen sjunker. Det finns ett screen-shot tidigare i tråden som visar en Tesla 3 som drar närmare 6 kWh/mil. Det var väl -35, och det är liknande vad min morbror fick på sin C40 vid liknande temperatur. Om jag kommer ihåg rätt hade den WLTP på 477 km och ett batteri på 69 kWh. Närmar du dig 5 kWh/mil så kommer du inte så långt. I hans fall var det en resa på 7,5 mil, parkering ett par timmar, och sedan hemresa. Det gick -- men marginalen var inte stor.

Jag har förstått att du tycker att din elbil är en bra vinterbil. Med de krav jag har på mina bilar tycker jag inte att min elbil är det bästa valet på vintern när det är kallt. Jag antar att vi aldrig kommer att enas om detta. Jag ser att det fortfarande finns begräsningar med elbilar -- i alla fall med mitt användningsområde av bil.

Sammanfattningsvis -- nu har vi ytterligare ett test som indikerar att dagens elbilar inte kommer 50 mil vid temperaturer på under minus 17. Det blir intressant om någon hittar en annan källa.
Du tog också ett test av en annan bil.

Men det där med att fakta för dig gäller väl bara när faktan passar dig.

När din svärfar bara kom 15 mil, hade han då sett till att ha bilen uppvärmd innan start?

Angående screenshoten från Finland, var det en redan uppvärmd bil, var det efter en längre sträckas körning?

Jag kan utan problem ge dig en screenshot från en Tesla som drar 1,3 kWh/mil, på en sträcka över 50 mil. Men det är klart, det är ju återigen fakta som inte passar dig, så det kommer ju bara avfärdas.

Det finns massa exempel på ICE-bilar som inte ens startar när det är minus 35.

Men det passar tydligen dina behov och dina krav på vinterbil. Jag vill hellre ha en bil som jag kan köra med på vintern.

Men vi har väl olika krav och olika behov.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
joysam skrev:Tidigare inlägg om att det krävs en extra övernattning för att kunna köra 60 mil med husvagn kan ju än en gång avfärdas som anekdotisk bevisföring.
Det var en enkel beräkning, bland annat baserad på att ett laddstopp tog ungefär tre timmar, då den bästa laddaren som fanns där var på 22 kW och det kunde antas behöva laddas till närmare 100% för att nå nästa laddstolpe.

Visst kunde man köra en annan väg, där det fanns bättre laddmöjligheter, men den blev då runt tio mil längre. Vilket i sin tur tar 1½ timme extra att köra. Under de tre timmarna i Lesjöfors gick det ju i alla fall att lägga sig i husvagnen och vila, om man ville det.

En husvagn på 1500 kg är någorlunda rimlig. Realistiska vagnar ligger i spannet 1500-2000 kg idag. Men flera tester med elbil som jag sett har gjorts med vagnar som inte ens väger 1000 kg. Elbilsmagasinet har några Youtube video med större vagnar. Det går inte så bra alltid. Här är en där de tänkte köra 15 mil, men trots 94% laddning vid starten fick de stanna och stödladda efter tio.

Vet inte varför det är så svårt att begripa att det mycket väl kan behövas en extra övernattning när man drar husvagn med elbil? Det är väl som du skriver om andra, du bryr dig inte om fakta som inte passar din egen tro.
apersson850 skrev:då den bästa laddaren som fanns där var på 22 kW och det kunde antas behöva laddas till närmare 100% för att nå nästa laddstolpe.
Att det inte skulle finnas en enda riktig snabbladdare kring rutten är _extremt_ ovanligt.
frasse4 skrev:Tror knappt det finns några elbilar som har en samlad effekt för uppvärmning av kupé och batteri över 10 kW. Kör man då 100 km/h med full värme ger det 1 kWh/mil utöver förbrukning för framdrift, låt säga 2,5 kWh högt räknat. Så över 3,5 kWh/mil är nog svårt att nå. Tillgänglig energi i batteriet minskar inte när det är kallt, det finns många test på det som ex TeslaBjörn gjort. Att många får ut lägre räckvidd när det är kallt är nog främst att de förvärmt bil och batteri innan avfärd utan att vara inkopplad till laddare samt att det åtgår energi för att förvärma batteriet för snabbladdning till ganska höga temperaturer, runt 40 grader på Tesla. Jag körde min Model 3 tor Sthlm-Strömstad vid ca -10c för två vintrar sedan, då gjorde jag en beräkning att ca 10% av total energiåtgång var för att förvärma för snabbladdning.
Ja Tesla förvärmen väldigt tidigt inför laddning tycker jag (1-2h innan och i omgångar) och då drar den ganska mycket. Det smidigaste är såklart att bara låta den göra sin grej, men som i mitt fall där jag vet att jag bara har 150kW-laddare på vägen jag ska åka så testade jag att bara förvärma manuellt (eller starta navigering) sent, typ 20-30 min innan och den toppade ändå på 150kW direkt. Det känns inte som att bilens mjukvara tar hänsyn till vilken hastighet laddaren men ska åka till kan ladda med när den bestämmer optimal temperatur. Vilket jag tycker den borde kunna med deras eget laddnätverk.
frasse4 skrev:Tror knappt det finns några elbilar som har en samlad effekt för uppvärmning av kupé och batteri över 10 kW. Kör man då 100 km/h med full värme ger det 1 kWh/mil utöver förbrukning för framdrift, låt säga 2,5 kWh högt räknat. Så över 3,5 kWh/mil är nog svårt att nå. Tillgänglig energi i batteriet minskar inte när det är kallt, det finns många test på det som ex TeslaBjörn gjort. Att många får ut lägre räckvidd när det är kallt är nog främst att de förvärmt bil och batteri innan avfärd utan att vara inkopplad till laddare samt att det åtgår energi för att förvärma batteriet för snabbladdning till ganska höga temperaturer, runt 40 grader på Tesla. Jag körde min Model 3 tor Sthlm-Strömstad vid ca -10c för två vintrar sedan, då gjorde jag en beräkning att ca 10% av total energiåtgång var för att förvärma för snabbladdning.
Har du mer information om vad TeslaBjörn testat och vid vilken temperatur?

Som tidigare noterats är den en vetenskaplig sanning att lithiumbatterier inte hanterar kyla bra. Se t.ex. https://www.sciencedirect.com/science/a ... 4724097511. Artikel från 2025 som publicerats i Chemical Engineering Journal. Se urdrag nedan:
"Studies indicate that in environments where temperatures fall below −40°C, battery capacity can plummet to 12 % of its nominal value "

Sedan kan lithiumbatteriets tekniska egenheter hanteras mer eller mindre bra i den tekniska implementeringen i varje bil. Men stark kyla kommer att påverka. Frågan är bara hur mycket.

Om vi tar exemplet med min morbror. Det rör sig om en C40, WLTP 477 km, 69 kWh batteri. Oplanerad resa (dvs kall bil när den startas) laddad till 80% enligt Volvos rekommendation. Resa på 7,5 mil. Ingen möjlighet att ladda vid destinationen eller på vägen. Stopp ett par timmar, återresa. Hemkomst med endast ett fåtal procent kvar. Det ger en snittförbrukning på 3,5kWh/mil i -35.

För mig är det rimligt. Det står var och en fritt att tycka att det är en bra vinterbil än inte. Jag vet att det numera står en ny Passat GTE på hans gård.
Malmstroem skrev:
Har du mer information om vad TeslaBjörn testat och vid vilken temperatur?

Som tidigare noterats är den en vetenskaplig sanning att lithiumbatterier inte hanterar kyla bra. Se t.ex. https://www.sciencedirect.com/science/a ... 4724097511. Artikel från 2025 som publicerats i Chemical Engineering Journal. Se urdrag nedan:
"Studies indicate that in environments where temperatures fall below −40°C, battery capacity can plummet to 12 % of its nominal value "

Sedan kan lithiumbatteriets tekniska egenheter hanteras mer eller mindre bra i den tekniska implementeringen i varje bil. Men stark kyla kommer att påverka. Frågan är bara hur mycket.

Om vi tar exemplet med min morbror. Det rör sig om en C40, WLTP 477 km, 69 kWh batteri. Oplanerad resa (dvs kall bil när den startas) laddad till 80% enligt Volvos rekommendation. Resa på 7,5 mil. Ingen möjlighet att ladda vid destinationen eller på vägen. Stopp ett par timmar, återresa. Hemkomst med endast ett fåtal procent kvar. Det ger en snittförbrukning på 3,5kWh/mil i -35.

För mig är det rimligt. Det står var och en fritt att tycka att det är en bra vinterbil än inte. Jag vet att det numera står en ny Passat GTE på hans gård.
Din svärfar väljer alltså hellre en bil han inte kan starta på vintern, än en bil han i varje fall kommer 15 mil med?

https://www.automotorsport.se/nyheter/v ... terklimat/

Jag förstår att du tänker likadant som svärfar.

Jag väljer hellre en bil som faktiskt kan köras på vintern.

Alla är vi olika men att välja en bil som knappt ens är lämplig som hundkoja eller vedskjul på vintern, det tycker jag är ett märkligt val.

joysam skrev: Du tog också ett test av en annan bil.

Men det där med att fakta för dig gäller väl bara när faktan passar dig.

När din svärfar bara kom 15 mil, hade han då sett till att ha bilen uppvärmd innan start?

Angående screenshoten från Finland, var det en redan uppvärmd bil, var det efter en längre sträckas körning?

Jag kan utan problem ge dig en screenshot från en Tesla som drar 1,3 kWh/mil, på en sträcka över 50 mil. Men det är klart, det är ju återigen fakta som inte passar dig, så det kommer ju bara avfärdas.

Det finns massa exempel på ICE-bilar som inte ens startar när det är minus 35.

Men det passar tydligen dina behov och dina krav på vinterbil. Jag vill hellre ha en bil som jag kan köra med på vintern.

Men vi har väl olika krav och olika behov.

En viss framgång i diskussionen har vi i alla fall haft. Vi har gått från "Jag hade över 50 mils räckvidd med start i minus 17." till "borde det inte vara omöjligt." Jag väntar fortfarande på information om någon som kört en elbil i över 50 mil när det varit minus 17 ute. Jag tror inte att jag kommer att få det från någon som kör dagens elbilar. Jag har lagt in en del artikellänkar till vetenskapliga artiklar som visar varför jag tror det tidigare i tråden.

Jag har kört cirka 200 mil med min elbil de senaste dagarna. Det har fungerat alldeles utmärkt. Det är inte en tur jag gärna gjort under vintern när det varit kallt (alltså, kallt på riktigt...).

Det är bra att du har en elbil som passar dig på vintern. Förhoppningsvis kan du acceptera att en elbil inte passar alla som vinterbil. I alla fall inte utan kompromisser.
  • 1
  • 439
  • 440
  • 441
  • 442
  • 443

Hej. Har en xc60 Polestar 2023 och stör mig l[…]

Bra jobbat Xanthopteryx! Nyttig läsning! La d[…]

Bekräftar att något är knas med mj[…]

Gôtt de ☀️☀️☀️