Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En däckverkstad som gjorde en hjulinställning sa att volvo har fel och rekommenderar för lågt tryck. På mina 20” sommardäck rekommwnderade han 3 bar. Som han sa var däcktillverkaren (Michelin) rek.
Volvo rekommenderat typ 2,4
Användarvisningsbild
av js1
Du tror mer på den lokala däckfirman än Volvo som utvecklat bilen?
lufttryck är subjektivt enligt mig, jag tror inte på däckfirman eller volvo.
Kör på egen känsla och hur bilen reagerar/känns.

Körde 3bar på mina 245/40-19 och däcken har tendenser att svänga inåt(höger) när jag släpper ratten. Släpper lufttrycken till 2.4("som volvo rekommenderar") och bilen går rakt men beroende på väglag så svänger den lite åt höger och vänster när den känner. fyller upp till 2.6 och bilen åker rakt fram och inga tendenser som skrivits.
av III
Biltillverkarna (inte bara Volvo) har en tendens att rekomendera för lågt däcktryck. Detta som en kompromiss mellan buller, komfort, rullmotstånd och väghållning. Generellt säger däckbranschen att man ska höja däcktrycket från det rekomenderade. Inte sällan syns det på däckslitaget att det slits på in och och utsidan pga fär lågt däcktryck. Jag brukar lägga till 0,2 bar på sommaren och 0,4 på vinterdäcken. Men det kan vara lite snålt, kanske borde man lägga på lite till. Men hur som, aldrig lägre än vad tillverkaren rekommenderar.

Varför ta loss från lådan om det […]

Balans ljudsystem

Ingen skillnad på 2025 modellen med mjukva[…]

Byta ABS krans v70 2009

Det påstods ju indirekt att jag är l&ou[…]

Lufttryck sommardäck

Biltillverkarna (inte bara Volvo) har en tendens a[…]