Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Adapter (kopplingen mellan bromsslang och ok) och själva bromsoket var väl rengjorda vid montering och väl åtdragna.

Nu läcker det troligtvis mellan båda adapters och bromsok, på samma bromsok, vid högt tryck. Adapters är begagnade, men ser mycket fina ut. Slangar och ok är nya. Mer åtdragning har inte hjälpt.

Vad kan läckaget bero på?

Gängtejp bör inte användas på detta område?
Skruva ur adaptern och kolla att den inte har fått skador på konan längst ut i änden. Utsatt läge när man mekar så att säga :-)
Ytan måste vara helt jämn. Går säkert att fixa om man sätter adaptern i en borrmaskin och putsar med fin slipduk medan den roterar.
Smuts och korrosion i gängorna kan säkert också göra att den fastnar i gängan innan konan bottnar.
Erik Å skrev:Skruva ur adaptern och kolla att den inte har fått skador på konan längst ut i änden. Utsatt läge när man mekar så att säga :-)
Kanske inte, eftersom det var på ett rent bord. :-/

Erik Å skrev:Ytan måste vara helt jämn. Går säkert att fixa om man sätter adaptern i en borrmaskin och putsar med fin slipduk medan den roterar.
Smuts och korrosion i gängorna kan säkert också göra att den fastnar i gängan innan konan bottnar.
Vilken grad på slipduk rekommenderar du?
sjod skrev: Igår, 15:11 Vilken grad på slipduk rekommenderar du?
400 borde väl vara rätt lagom :-)

Jag har svårt att tänka mig att det skulle bli skador i gjutjärnet inne i oket även om adaptern skulle vara ojämn..
Den är ju inte av hårdmetall :-D Mässing eller något relativt mjukt stål gissar jag.

Tror knappt det finns några elbilar som har […]

Returfjäder koppling V70

Länge sedan denna tråd skrevs, men jag […]

Felkoder på bränslesystem.

Ecm-p02e168 krets diesel reglering insugsluft Alg[…]

Den stora annons-tråden

Någon som är sugen på en 245 Turb[…]