Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

EbbevonVolvo skrev: Igår, 16:24
joysam skrev: Vad ska man med den där till? Räckvidden på elbilar är väl knappast ett problem idag? Förutom för de som inte kör elbil då. De som kör elbil har inte räckviddsångest i någon större utsträckning.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
EbbevonVolvo skrev
Precis! Det är väl bara dom som behöver köra med släp/husvagn som eventuellt får problem med räckvidden. Jag behöver bara köra med släp ett par gånger/år. Och då är det inte långt. Men jag respekterar att helelbil är inte inte för alla. Själv så älskar jag att köra helelbil och kommer att fortsätta med det. Visst är det ”enklare” för oss som bor i hus, har man sedan också solceller och kan ladda bilen hemma, ja då är det väl bara om man har råd till en helelbil som avgör om man ska köpa en. Har i dagarna beställt min andra helelbil! För MIG finns inget alternativ! :-D
Mina tankar gäller inte bara räckvidd.. Se mitt förra inlägg.. Om fler ska skaffa elbil så krävs det kreativa lösningar där politiken går in och styr tillverkarnas väldigt fria händer..
Vad tror du om mina tankar..?
Senast redigerad av 2 Okalettos, redigerad totalt 0 gång.
Okalettos skrev:
joysam skrev: Vad ska man med den där till? Räckvidden på elbilar är väl knappast ett problem idag? Förutom för de som inte kör elbil då. De som kör elbil har inte räckviddsångest i någon större utsträckning.
Precis! Det är väl bara dom som behöver köra med släp/husvagn som eventuellt får problem med räckvidden...
Mina tankar gäller inte bara räckvidd.. Se mitt förra inlägg.. Om fler ska skaffa elbil så krävs det kreativa lösningar där politiken går in och styr tillverkarnas väldigt fria händer..
Vad tror du om mina tankar..? Bild
Jag tror inte att det blir särskilt kreativt om politiker ska styra utvecklingen.

Och jag ser ingen nytta med räckviddsförlängning, inte vad gäller pris, driftkostnad, egentligen ingen fördel alls.

joysam skrev: Igår, 18:12
Okalettos skrev:
Precis! Det är väl bara dom som behöver köra med släp/husvagn som eventuellt får problem med räckvidden...
Jag tror inte att det blir särskilt kreativt om politiker ska styra utvecklingen.

Och jag ser ingen nytta med räckviddsförlängning, inte vad gäller pris, driftkostnad, egentligen ingen fördel alls.
Det verkar inte riktigt som att du läst allt..
Hur ska fler 'få råd' att byta till elbil (om nu elbilar är viktigt för klimat, miljö och hälsa) tänker du?
Biltillverkarnas lösning består ju idag i grova drag mest bara av att förlänga tillverkningen av laddhybrider.. DET, känns inte särskilt 'kreativt', utan handlar ju mest bara om överlevnad och att säkerställa intänkter.. Intäkter som förvisso behövs för att utveckla bättre lösningar.. Vilket knyter an till frågan ovan..
Okalettos skrev:
joysam skrev: Igår, 18:12
Okalettos skrev: Mina tankar gäller inte bara räckvidd.. Se mitt förra inlägg.. Om fler ska skaffa elbil så krävs det kreativa lösningar där politiken går in och styr tillverkarnas väldigt fria händer..

Det verkar inte riktigt som att du läst allt..
Hur ska fler 'få råd' att byta till elbil (om nu elbilar är viktigt för klimat, miljö och hälsa) tänker du?
Biltillverkarnas lösning består ju idag i grova drag mest bara av att förlänga tillverkningen av laddhybrider.. DET, känns inte särskilt 'kreativt', utan handlar ju mest bara om överlevnad och att säkerställa intänkter.. Intäkter som förvisso behövs för att utveckla bättre lösningar.. Vilket knyter an till frågan ovan..
Du vill inte se elbilssubventioner.

Men du vill att politikerna ska komma med kreativ styrning av vilka bilar som tillverkarna producerar.

Du tycker, verkar det som, att det är dåligt med laddhybrider.

Samtidigt vill du ha laddhybrider med 5-taktsmotorer som räckviddsförlängare.

Det är inte enkelt att förstå vad du egentligen vill.

En Tesla Y med 50 mils räckvidd kostar idag lika som en XC60 laddhybrid.

Jag tror inte att XC60 blir särskilt mycket billigare med ett större batteri och 5-taktsmotor.

Och servicekostnaderna kommer vara mycket högre för Volvon.

Det finns fortfarande tillfällen då ICE överträffar BEV.

Men jag tror inte att REX är lösningen.

Men du vill att politikerna ska komma med kreativ styrning av vilka bilar som tillverkarna producerar.

Jag tror inte att XC60 blir särskilt mycket billigare med ett större batteri och 5-taktsmotor.

Elbilssubventioner som ger ett 'stort litet hål' i statskassan löser inte mycket nej.

Om politiken ska blanda sig i, så krävs det såklart att det är kloka politiker som fattar besluten.. Och/men, absolut, där fallerar det också titt som tätt, allt oftare 'nu för tiden' tyvärr..

Nej laddhybrider är inte dåligt, de är ett rimligt kortvarigt steg i utvecklingen.. Men, frågan är.. ja du har ju läst vad jag skrivit tidigare idag så jag ställer den inte igen..

En liten förbränningsmotor, optimerad för att driva en generator, som laddar batteriernna, är ganska/väldigt långt ifrån samma sak som dagens laddhybrider..

"Jag tror inte att XC60 blir särskilt mycket billigare med ett större batteri och 5-taktsmotor."
Nu vet jag inte om du menar en klassisk laddhybrid..? Men jag gissar på det.. Och isf är 'svaret' att det bör vara ett lite större batteri och att originalmotorn ersätts med en liten bränsledriven motor, optimerad för att driva,enbart en generator som laddar batterierna..

Ps. Jag hoppas att du inte känner att jag är bråkig, för det är verkligen inte min mening.. Ds.
Okalettos skrev:

Elbilssubventioner som ger ett 'stort litet hål' i statskassan löser inte mycket nej.

Om politiken ska blanda sig i, så krävs det såklart att det är kloka politiker som fattar besluten.. Och/men, absolut, där fallerar det också titt som tätt, allt oftare 'nu för tiden' tyvärr..

Nej laddhybrider är inte dåligt, de är ett rimligt kortvarigt steg i utvecklingen.. Men, frågan är.. ja du har ju läst vad jag skrivit tidigare idag så jag ställer den inte igen..

En liten förbränningsmotor, optimerad för att driva en generator, som laddar batteriernna, är ganska/väldigt långt ifrån samma sak som dagens laddhybrider..

"Jag tror inte att XC60 blir särskilt mycket billigare med ett större batteri och 5-taktsmotor."
Nu vet jag inte om du menar en klassisk laddhybrid..? Men jag gissar på det.. Och isf är 'svaret' att det bör vara ett lite större batteri och att originalmotorn ersätts med en liten bränsledriven motor, optimerad för att driva,enbart en generator som laddar batterierna..

Ps. Jag hoppas att du inte känner att jag är bråkig, för det är verkligen inte min mening.. Ds.
Du tänker en modernare variant av Prius eller iX3?

Ingen av dem har väl blivit några fantastiska succéer.

Och varför gå via en ineffektiv ICE när det istället går att ladda ett batteri direkt?

joysam skrev: Igår, 19:53 Du tänker en modernare variant av Prius eller iX3?

Ingen av dem har väl blivit några fantastiska succéer.

Och varför gå via en ineffektiv ICE när det istället går att ladda ett batteri direkt?
Min tanke är mest, hur ska vi lyckas få fler att ha råd att byta till en elbil..

Att driva en generator med en stor klassisk förbränningsmotor (optimerad för framdrift), för laddning av batterierna, är ganska ineffektivt.. Men att ersätta den med en 'pytteliten', optimerad för endast drivning av en generator är något annat..
Okalettos skrev:Min tanke är mest, hur ska vi lyckas få fler att ha råd att byta till en elbil..
Du får inte ner priserna genom att tillverka en drivlina till.
Ett 70kwh batteri är inte heller jättemycket dyrare än en 30kwh batteri. Du måste fortfarande har samma batteristyrning, kylning av batteriet, ombordladdare osv. Antalet celler (kwh) driver inte upp kostnaden linjärt utan mycket annat påverkar.
Jag tänker också vad du vinner i pris med en till drivlina som dessutom ska tankas med dyrt bränsle. Att kunna ladda billigt gör vinsten tillräcklig för många, dessutom lägre skatt och servicekostnader.
Däremot skulle det behöva komma vettigare alternativ som inte är så fullsmetade med teknik, hästkrafter, stora hjul och sånt som drar upp kostnaden. Men ändå är OK i storlek och räckvidd. Sedan börjar ju det dyka upp väldigt mycket begagnat under 200000 nu och t.ex. MG5 (rymlig kombi) som nästan ny för strax över.
Jag tänker i lite olika banor, vilket kanske rör till det lite..

Men i fallet med pluginhybrider så skulle det inte vara en extra motor, utan man skulle i så fall ersätta den stora (ofta onödigt stora) framdriftsmotorn, med en 'pytteliten' som endast laddar batterierna, vid behov. En sådan motor kan jobba med ett konstant lågt varvtal och innebär väldigt få parametrar att beakta.
Det blir såklart förluster även med en sådan motor, men betydligt mindre förluster (och mindre avgaser) än att ha en stor konventionell bränslemotor för framdrift.

I fallet med en renodlad elbil, så som de ofta är byggda idag, så är ju en generatormotor mycket mindre motiverad, annat än som dyrt lyxtillval, och kommer ju inte att göra att speciellt många fler skaffar elbil..
Och det är möjligt att det är som Lövet skriver, att det inte skulle bli något lägre pris om man halverar batteribanken och sätter in en liten generatormotor.. Och dessutom blir det ju inte noll-utsläpp.. Så, när det gäller renodlade elbilar är kanske idén inte så bra.
  • 1
  • 434
  • 435
  • 436
  • 437
  • 438

Hämtade nya bilen idag. Fick nya operativsy[…]

Planen är att ställa på fordonet[…]

Semestern börjar idag så inatt rullar v[…]

Med lite redskap, viljan att lägga ut en del[…]