Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Min v70n 2006 har stått undanställd i 6 månader och nu när jag startade den igen fick jag efter några sekunder meddelandet "elsystem service erfordras snarast". Batteriet är relativt nytt och bilen startar precis som innan jag ställde undan den. Jag har mätt upp spänningen när motorn är igång och generatorn laddar inte batteriet. Detta fel fanns inte när jag ställde undan bilen.
Har ni någon ide vad som kan ha hänt under dessa månader? Kan det ha uppstått korrosion vid kolen i generatorn? Det enda som har hänt är att bilen har stått still utomhus. Tacksam för alla råd om var jag skall börja leta.
Peterv70n1 skrev: tor 03 jul 2025, 19:44 Kan det ha uppstått korrosion vid kolen i generatorn?
Släpringarna är av koppar och koppar blir som bekant mörkfärgad pga oxidation. Eller av kopparsulfat, -hydroxid -karbonat mm. Men allt sånt borde rimligen nötas bort rätt snabbt när man väl startar motorn.
Undrar om inte kolen kärvat fast i sina hållare så de inte ligger an mot släpringarna med fjädertryck som det är tänkt.
Hursomhelst, kol med hållare sitter ihop med laddningsregulatorn, det är en modul som man enkelt kan lossa och ta ur generatorn.
Men du kan ju låta motorn gå några minuter först och se om eventuell oxidation nöts bort.
Tack så mycket för svaret!
Jag funderade på korrosion och har haft igång motorn och även kört en kort sväng med fulladdat batteri och med varierande motorvarvtal. Den har totalt sett varit igång minst 30 minuter. Tyvärr ingen skillnad. 5-56 och WD40 används ju ibland för att driva ut fukt ur elsystem och är ju även smörjande. Vågar jag använda WD40 rakt in i generatorn när motorn går på tomgång? Tänkte på detta när du nämnde att kolen kanske kärvade i sina hållare.
Jo, du kan spruta rostlösande på generatorn vid stillastående. Också dränka den och sedan starta. Har sett en video med en från USA som fick sådant meddelande och hade lång väg hem. Han dränkte generatorn. Det blev bättre kontakt, meddelande försvann och han kunde köra 200 km hem. Testa slå på generatorn med hammare/gummiklubba vid stillastående och vid gång och se vad som händer
Ingen olja på släpringarna, oljan bränns och det gynnar garanterat inte bra elektrisk kontakt.. :-/
Generatorn brukar ligga ansluten direkt till batteriplus. Du kan ju kolla med en multimeter att det är 12V på tjocka röda kabeln vid generatorn även då motorn står still.
Borde själv ta ut laddregulatorn och inspektera slitage på kol och släpringar, svårast verkar vara att få loss skruven som sitter inklämd mot insuget.
Kanske går med en lös bits som man vrider med en liten skiftnyckel?

Har du en död modul och felmeddelande bö[…]

Du ser uppenbarligen inga problem med ICE-bilar,[…]

Sitter en klisterlapp på luftfilterboxen d&[…]

Belysning xc60 2021

IMG_1409.jpeg Hur fungerar denna belysning? Har […]