Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ollen
Har någon bytt från Denso till Bosch, förutom infästning är Bosch generatorn större?
Delar till Denso är bristvara!?

ollen
av atteatte
Bytte från Denso till Bosch på en kompis 945 förra sommaren, den passade rakt av :-)
Boschen är lite större rent fysiskt, men fästena är samma. Vad jag minns hade inte Boschen nån dedikerad anslutning för den lilla jordkabeln som Denson hade, men jag satte bara den i en av skruvarna som håller ihop generatorn och det funkade fint.
Det kanske skiljer på årsmodeller var generatorn sitter?
På 945an jag bytte på satt generatorn högst upp av aggregaten på förarsidan, och jag behövde inte byta remmen, däremot har jag ett svagt minne av att jag fick släppa på spännaren lite mer för att få dit remmen efter bytet.
Användarvisningsbild
av White
atteatte skrev:Det kanske skiljer på årsmodeller var generatorn sitter?
På 945an jag bytte på satt generatorn högst upp av aggregaten på förarsidan, och jag behövde inte byta remmen, däremot har jag ett svagt minne av att jag fick släppa på spännaren lite mer för att få dit remmen efter bytet.
Min generator sitter också där.
Kan hända att jag hade en kortare rem på innan jämfört med den du böt? Min gick omöjligt att få dit.
Inte omöjligt att det inte var originallängd på remmen innan bytet. Det var en kompis farsas slitbil som vi vid ett tidigare tillfälle slängt på en rem kompisen hade på hyllan då den gamla såg ut som ett slitet rep.
Med Densogeneratorn tror jag spännaren inte var långt ifrån bottnad, Boschen hade nog någon centimeter mer tillgodo när den var spänd, men jag behövde inte flytta något.
Användarvisningsbild
av White
atteatte skrev:Inte omöjligt att det inte var originallängd på remmen innan bytet. Det var en kompis farsas slitbil som vi vid ett tidigare tillfälle slängt på en rem kompisen hade på hyllan då den gamla såg ut som ett slitet rep.
Med Densogeneratorn tror jag spännaren inte var långt ifrån bottnad, Boschen hade nog någon centimeter mer tillgodo när den var spänd, men jag behövde inte flytta något.
Sedan finns det en uppsjö olika längder på just generatorremmen till 7/940. Vissa skiljer bara på någon milimeter, så man kan undra varför...

Ja, nu har vi ett test i -6 till +8 grader... Ja[…]

Felkoder på bränslesystem.

Ecm-p02e168 krets diesel reglering insugsluft Alg[…]

Den stora annons-tråden

Någon som är sugen på en 245 Turb[…]

Det ser knökigt ut att få på och[…]