Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har ett dilemma som jag inte riktigt kan besluta mig i..

Har en V70 2,4L sugis (140hk) 2005a

Köpte den billigt för den läckte vatten någonstans. Jag lyckades dock aldrig hitta läckan och efter en vecka eller så började den ryka lite vitt och få vatten i oljan. Inget i vattnet dock. Enligt live-data via OBD misständer den rätt mycket på cylinder 4 så jag antar felet ligger där. I övrigt går den bra.

Jag och bror diskuterar om vi ska byta toppapackningen eller hela motorn.

Är det stor chans att toppen är skev eller sprucken? Tycker man läser det lite överallt på nätet men det är ju mest skräckhistorier man hittar.

En ny motor på skroten kostar ca 6000kr. Det som stör mig där är att man har ju INGEN aning om vad det är man köper egentligen. De har provstartat den innan demontering men det hjälper ju föga.

Hur hade DU gjort? Jag behöver lite råd.

Med vänlig hälsning,
Jimmy
Undersökt närmare till att börja med. Hur ser stiften ut? Kompressionsprov gjort? Övertryck i kylsystemet, högre än normalt? Har den inte gått varm så är risken att toppen är skev liten. Finns det inget som pekar på problem i bottendelen så hade jag bytt toppackningen.
Kompressionsprov är inte gjort. Men som jag skrev så får jag misständningar på cylinder 4 hela tiden när man kollar live-data med läsare. Så min gissning är att det är runt den problemet ligger.

Tror det är onormalt mycket övertryck i systemet ja.

Om den gått varm vet jag inte riktigt då jag inte haft den sålänge. Visst har jag också lyckats få den att gå varm när det varit dåligt med vatten men inte orimligt varm, inte uppe på rött enligt mätaren.
Ny motor. Inget att fundera på. Risken är annars att det är sprickor i toppen eller blocket du inte ser. Och allt arbete och pengar förgäves. Topplocks-packningarna går i princip aldrig sönder i dessa bilar OM DE INTE GÅR FÖR VARMA. Därför finns det gott om motorer på skrotarna till bra pris.

Skickat från min SM-F926B via Tapatalk

DennisCA's Volvo 850 -97

Igår har jag svetsat in den nya biten och sl[…]

Ny motor. Inget att fundera på. Risken ä[…]

230fk går snålt

Kan man testa spridarna själv på n&arin[…]

Varning för låg bromsvätska

Det kan vara bromsklossarna som är p&arin[…]