Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Enligt Haynes ska vattenpumpens skruvar dras med 22Nm.
Skruvarna och muttrar håller inte för 22Nm.

Dragit 14Nm och vågar inte dra hårdare, skruvarna är M6.

Stämmer det att skruvarna ska dras 22Nm ?
Alltså redan 14 är mycket på så små skruv. Jag hade en lathund för detta som är borta - såklart. :-/ Blev nyfiken och kollade runt lite. 22 Nm kan kanske gå för allra högsta hållfasthetsklass (12), men det har man väl inte på pumpen? Kan det vara klass 10 så är nog 14 Nm bra, annars ett vågspel, antar jag. Är gängan dessutom SMORD minskar momentet drastisk enlig den sida jag fick fram. Som jämförelse har man sett Volvos olika moment på hjulmuttrar/-skruv: 90-130 har jag sett. Det är LM/stål eller fett/vax på gängan kan man förmoda. Det var inte svar på sin fråga, men lite lördagsfunderingar bara. Hade'!
12Nm var det jag drog, provade 14Nm men vågade inte dra.

Har aldrig dragit vattenpumpsskruvar med momentnyckel förut, bara dragit åt tills det klickar i armbågen :-)

10-12 Nm räcker nog till, locket till främre delen av motorn där packboxarna till vevaxel och mellanaxel sitter, M6 dras med 10,8Nm (drog med 11Nm), samma med skruvarna till oljetråget fast här M8.
Volvo V40, 2014 eller 2016?

Utöver själva bilarna skulle jag ocks&ar[…]

Visa din semesterbil(d)

Är på väg norrut mot Urshult p&ari[…]

mätarhus siffror

hej, när jag håller in trip nollstä[…]

Det är länkarmen till givare för h&[…]