Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av mlanner
Haaj , har ett problem med min bil o har haft ett tag nu men börjar tröttna på det nu :( . När jag kommer till korsnigar o dylikt så vill bilen dö om jag trycker ner kopplingen för tidigt. Rullar jag fram med kopplingen uppe tills varvtalet sjunkt till ca 900 o sen kopplar brukar den klara sig..... är precis som varvtalet bara störtdyker ner ..
någon som har en aning om vad det kan vara som gör detta
mvh Magnus
Användarvisningsbild
av klementsson
Jag har ingen tidigare erfarenhet av detta men jag skulle kunna gissa på att du har en extremt igensotad motor, en sotningsatts till din bil skulle niog inte vara fel (Y)
Användarvisningsbild
av enpc
Hej

Finns det en dumpventil monterad? Isf Kontrollera dumpventilen. Klassiskt fel som du beskriver.
av mlanner
Nej har ingen dumpventil monterad . dör även om jag inte precis har använt turbon . Provade o byta impulsgivare med en svag förhoppning att det skulle vara den men hjälpte inte . Börjar bli rätt irriterad på detta nu :(
av 940 Turbo
tjena en enkel grej du kan kolla är tryckslangen från turbon kolla om alla slangklämmor är dragna ordentligt. kolla slangen innan intercoolen och den efter som går till insuget läcker dom så händer precis de du beskriver.
av SteffeB
Rengöring av tomgångsmotor och spjällhus samt justering av spjällägesgivaren bör fixa ditt problem.

Finns mer info om detta om du söker här på forumet eller på TPCforumet.

Lycka till
av mlanner
Har nu montrat ny spjällägesgivare o bytt tomgångsmotor o även rengjort spjällhuset :) fortfarande likadant :cry:
Fattar inte vad det kan vara som gör det skruvar snart upp tomgången till 1500 för att se om det hjälper :wink:
Tack för tipsen hitills o fortsätt gärna komma med fler .....
mvh Magnus
av SteffeB
Membranet för den interna bypassventilen på turbon, har du någon du kan bytlåna med eller koppla ur den tillfälligt.
Kolla alla slangar efter sprickor.

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]