Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det kan t.o.m. vara bättre för batteriet att enbart ha snabbladdats. Om det i samband med det vilket är sannolikt har har en laddnivå på omkring 20-80 mer konstant. En bil som pluggas in hemma och ständigt laddats upp till 100% och sedan står i väntan på användning har fått det tuffare för batteriets livslängd.
Det är även gynnsamt med ett rejält stort batteri, eftersom det kan hantera värmen bättre, belastas inte lika hårt per cell vid normal körning/laddning. Sedan finns ju en användbar räckvidd även vid max 80%-laddning och senare i livet då batteriet degraderats en del.
joysam skrev:Jag äger två båtar, båda står nu på trailer, jag jagar, fiskar, cyklar.

Och klarar mig utmärkt med en elbil.
Jag kan inte låta bli att undra hur långt du dragit dina båttrailar med din elbil. Jag kommer att bli mycket förvånad om det visar sig vara någon längre sträcka...
apersson850 skrev:Som jag nämnt tidigare kan jag inte ha en bil stående för det mesta utan att det handlar om investeringar i miljonklassen.

Dessutom så behöver vi två bilar kapabla att flytta två ton släp över en blöt åker då och då, på grund av de aktiviteter vi är inblandade i. Så länge vi orkar hålla på med det fungerar inte en elbil och en bra dragbil heller, även om båda används till vardags. Nu har vi en XC70 och en XC90, båda dieslar och AWD.

Men det är verkligen olika världar som man lever i, vilket förstås gör att man ser saker annorlunda. Jag har själv två släp, grannarna varsitt och en av mina kusiner har tre.
Om ni regelmässigt behöver dra tunga släp med bägge bilarna så förstår i alla fall jag fullt ut att ni fortsätter med diesel ett tag till.

Sedan behöver en elbil + dieselbil som kan dra ett tungt släp inte vara en investering i miljonklassen. Om man kan acceptera att en av två bilar inte klarar av att dra tunga släp blir månadskostnaden ofta rätt jämförbar mellan en elbil /en diesel och två dieslar. I alla fall om bilarna i övrigt är relativt jämförbara. Ska bägge bilarna klara tunga släp så blir elbil dyrt.

VI har bevisligen en viss skillnad när de gäller benägenheten att dra släp. Allt ifrån aldrig/sällan till att bägge bilarna ofta används till det. :-)
apersson850 skrev:
EbbevonVolvo skrev:Ja, elbil är inte för alla. Vissa ser bara problem och då är det väl bara att fortsätta med en diesel eller bensinare.
För mig fungerar det utmärkt. Var iväg till Legoland i Danmark med två av barnbarnen i bilen. Det fanns många ställen att ladda på där det fanns flera bra matställen och toaletter. Nä, jag ser det som att vissa inte ska ha en helelbil. Vill man inte kompromissa så vill man inte.
Det handlar inte ett dugg om att "bara se problem". Men det handlar om att se och hantera de problem som förvisso finns. För det mesta fungerar det bra för dottern att ha elbil, men ibland blir det besvärligt. På ett sätt som det inte blivit med en diesel. Det går såvitt jag vet inte att kompromissa sig till att få laddning i batteriet. Man måste köra till en laddare och stå där ett tag.
Men man behöver inte köra till en bensinstation och stå där ett tag när man behöver bränsle till sin ICE?

Jag lägger mycket mindre tid på laddning än vad jag tidigare lade på tankning.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
apersson850 skrev:
EbbevonVolvo skrev:Ja, elbil är inte för alla. Vissa ser bara problem och då är det väl bara att fortsätta med en diesel eller bensinare.
För mig fungerar det utmärkt. Var iväg till Legoland i Danmark med två av barnbarnen i bilen. Det fanns många ställen att ladda på där det fanns flera bra matställen och toaletter. Nä, jag ser det som att vissa inte ska ha en helelbil. Vill man inte kompromissa så vill man inte.
Det handlar inte ett dugg om att "bara se problem". Men det handlar om att se och hantera de problem som förvisso finns. För det mesta fungerar det bra för dottern att ha elbil, men ibland blir det besvärligt. På ett sätt som det inte blivit med en diesel. Det går såvitt jag vet inte att kompromissa sig till att få laddning i batteriet. Man måste köra till en laddare och stå där ett tag.
Det var ju det jag sa. Vissa ser bara problem. Det gör ju du också.
Det är inte lätt när det blir svårt och det jag kan konstatera att gillar man konceptet med elbil så förespråkar man gärna det på ett näst intill sektliknande manér och är man tvärtom och gillar förbränningsmotorn försvarar man gärna det mycket aggressivt med näbbar och klor.

Det är inte lag på att ha en elbil så jag tar det ganska chill och följer den tekniska utvecklingen och trodde själv bara för tio år sedan att vätgas skulle få ett stort genomslag, går ju ganska segt i verkligheten...

Det jag har noterat är att gammal rutin och struktur gärna följer med och jag tänker närmast på köerna här i Dalarna förra vintern när alla ville ladda samma tid, dag och plats. Det går ju att planera smartare och det kanske inte är så lätt alla gånger med gapande ungar och trötta medresenärer att tänka strategiskt.

Jag har själv i snart 50år bara åkt in och slängt i slangen och tankat utan att egentligen analysera hur och varför.

När jag tankar mina bilar så vill jag tanka fullt, det går ganska snabbt och smärtfritt samt att det är del av vår infrastruktur som fortfarande faktiskt fungerar utmärkt trots att stationer läggs ner, det var inte alltför längesedan som kedjan JET byggde nya stationer lite här och där.

Med elbil förstår jag att man kan/får vara lite mer strategisk och kanske planera sina resor lite mer på detaljnivå då infrastrukturen inte är lika driftsäker som en gammal mack.

20FJan skrev:Det kan t.o.m. vara bättre för batteriet att enbart ha snabbladdats. Om det i samband med det vilket är sannolikt har har en laddnivå på omkring 20-80 mer konstant. En bil som pluggas in hemma och ständigt laddats upp till 100% och sedan står i väntan på användning har fått det tuffare för batteriets livslängd.
Det är även gynnsamt med ett rejält stort batteri, eftersom det kan hantera värmen bättre, belastas inte lika hårt per cell vid normal körning/laddning. Sedan finns ju en användbar räckvidd även vid max 80%-laddning och senare i livet då batteriet degraderats en del.
Det där är ju känt, så de flesta gör väl som det står i manual och följer rekomendationer. D..v.s laddar inte fullt vid daglig AC-laddning heller. Jag laddar bara till 100% inför långresor.

/Thomas
20FJan skrev: Igår, 21:17 Det kan t.o.m. vara bättre för batteriet att enbart ha snabbladdats. Om det i samband med det vilket är sannolikt har har en laddnivå på omkring 20-80 mer konstant. En bil som pluggas in hemma och ständigt laddats upp till 100% och sedan står i väntan på användning har fått det tuffare för batteriets livslängd.
Ja 20-80-regeln gäller väl fortfarande (än så länge) om man vill skona moderna batterier..
Brukar det inte finnas möjlighet i dagens elbilar att 'enkelt' ställa in max laddningsgrad? (Såsom i mobiltelefonen, iaf på min Samsung)
Jallemet skrev:Det jag har noterat är att gammal rutin och struktur gärna följer med och jag tänker närmast på köerna här i Dalarna förra vintern när alla ville ladda samma tid, dag och plats. Det går ju att planera smartare och det kanske inte är så lätt alla gånger med gapande ungar och trötta medresenärer att tänka strategiskt.
Det där var rätt intressant faktiskt, en perfekt storm på sätt och viss. Det lär bero på flera faktorer.. Det var i första hand Teslas laddstation som visade, det lär bero på att Teslabilar prioriterar just de egna laddarna i sin navigator (samt att vissa har bra priser knutit till bilen). På de andra stationerna i det närområdet var det inte i närheten av lika långa köer om jag blivit rätt informerad.
Så vanor är ibland mycket riktigt lite av fällor. Personligen brukar jag ladda nästan fullt på väg till destinationen eller vid ankomst om jag är osäker på hur det ser ut med destinationsladdare, så jag kan göra utflykter under vistelsen och lämna för direkt avresa utan att tvingas ladda det första jag gör vid hemresa.

/Thomas
  • 1
  • 429
  • 430
  • 431
  • 432
  • 433
Uppdatera mjukvaran

e-call är den lagstadgade automatiska tj&aum[…]

Med vilken utrustning har felkoder kollats? Nä[…]

Brukar det inte finnas möjlighet i dagens […]

740 som krånglar