Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Det börjar bli dags för service på våran Subaru XV -21. Den har ju haft 3 års garanti och fri service, men nu är det min tur att "serva" den.
Var ju uppe på verkstan för någon vecka sedan för den stannade för frugan när hon varit och handlat. Fick hämta den med bogsering. Dom höll på i 2 timmar men hittade inget fel, dock uppdaterade han mjukvaran på den. Och där är min fråga, hur viktiga är dessa uppdateringarefter 3 - 4 år? Ska jag göra service själv så blir det ju ingen uppdatering. Vad tycker ni som har nya bilar? Detta är den första bil jag/vi haft som jag inte gjort service själv på. Än.....
Användarvisningsbild
av Funk
Alltifrån inte alls till nödvändiga, det beror helt på. T.ex uppdatera om man vill behålla e-call när GSM tjänster ändras känns rätt självklart. Jag servar allt på verkstad så länge garantier gäller vilket brukar betyda upp till ca.10.000 mil / 8-10år.

/Thomas
Funk skrev:T.ex uppdatera om man vill behålla e-call när GSM tjänster ändras känns rätt självklart.
Det har vi aldrig använt. Frugan har sin mobil i handväskan och den kopplar upp sig mot "TV skärmen" när hon startat motorn. Tänkte mest på uppdateringar i drivlinan. Det är ju en 4x4 "mildhybrid" med variator automat och batteri drift. Det är ju en relativt ny teknik, som kanske behöver mer uppdateringar än om det varit en "vanlig" typ manuell 4x4.
Jag har haft serviceavtal tills bilen blivit minst 6 år gammal. Efter det är det nästan garanterat att det inte blir fler uppdateringar. Servar man på en av generalagenternas auktoriserade verkstäder så finns möjlighet till goodwill eller kostnadsdeltagande vid fel. Har du servat själv är den möjligheten nog obefintlig.

nä, det är fortfarande arbetare kvar d&a[…]

Jag har kört en bit över trettio mil n&a[…]

Byt Batteri ! Batteriet är helt nytt Jag s[…]

Fick hem en ny kabelsats från vparts men nu […]