Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Derank skrev:
Allinug skrev:Bud från utländsk intressent för att köpa hela konkursade Northvolt nu.
vad hjälper det, försent nu iaf. ska dom riva skiten el
Försent, nej snarare ett ypperligt tillfälle för den som har metoderna klara för sig att köpa en anläggning med goda infrastrukturer och annat till reapris.

/Thomas
Scania hade ju första tjing på NorthVolt Labs och de säger nu att de är intresserade av att köpa, men bara tillsammans med något annat företag. Tänk om Scania och ABB här i stan kunde få till ett ”joint venture”! Scania är ju intresserade av batterier till sina fordon och ABB har ju alltid jobbat med elektricitet i någon form.
Om fabriken inte fungerade med Northvolt som ägare. Varför skulle den fungera nu - dessutom utan halva personalen? För problemet är ju att de aldrig fick den kvalitet i produktionen som krävdes.
Det är väl fortfarande så att man tycker att det är en bra idé med batterier som energilager och att man ser ett behov att lagra mycket energi i framtiden. Det kan heller inte vara helt omöjligt att få ordning på produktionen så att man uppnår den kvalitet som krävs. Det kan behövas mer tid.

En köpare som är ett etablerat företag med flera grenar som redan går med vinst, skulle kunna kalkylera med att blöda pengar i några år i en nyförvärvad batteridel, om de räknar med att verksamheten är lönsam längre fram.
Problemet med NorthVolt var att de skalade upp kraftigt utan att ha någon verksamhet som gick med vinst. Så kan man inte driva verksamheten någon längre tid.
Allinug skrev: Idag, 17:20 Problemet med NorthVolt var att de skalade upp kraftigt utan att ha någon verksamhet som gick med vinst.
Värre än så, de skalade upp utan att ha en fungerande tillverkningsprocess. Kunder fanns till att börja med men de droppade av så att säga.
Ska själv besöka ske-å snart, blir intressant att känna hur stämningarna är där..
Jag tror att konkursen är ett tuffare slag för Skellefteå än för Västerås. Jag tänker ändå att byggnaderna också är värda mycket pengar. De byggdes ju så energieffektiva som de kan bli och drivs med förnybar energi.

Sedan vet jag inte hur de gör med patent vid en konkurs, om de säljs separat eller om de ligger kvar och överförs till köparen. Men det kan finnas patent som är värdefulla.
Allinug skrev: Idag, 17:43 .. Jag tänker ändå att byggnaderna också är värda mycket pengar. ..
De verkar vara byggda med något slags stål-modulsystem så de borde gå relativt lätt att plocka ner och montera upp någon annanstans. Men betongplattan går förstås förlorad.
Tänkte precis i dessa banor när vi tittade på bygget för några år sedan, 2021 närmare bestämt :-)
viewtopic.php?f=22&t=146670&p=1454951#p1454951
Var det inte stängt?
Skärmavbild 2025-06-25 kl. 21.32.50.png
Skärmavbild 2025-06-25 kl. 21.32.50.png (127.59 KiB) Visad 3 gånger
  • 1
  • 92
  • 93
  • 94
  • 95
  • 96

Var det inte stängt? Skärmavbild 2025-06[…]

Byt Batteri ! Batteriet är helt nytt Jag s[…]