Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1602862
Hej på er!

Igår låg jag på motorvägen i stabila 110km/h och plötsligt noterade jag att jag började tappa kraft och hastighet. Farten reducerades men sen vid 70 fick jag kraft igen. Körde en bit och sen samma sak - tappade kraft och farten reducerades. Denna gång var jag tvungen att stanna längs vägen. Då inga instrument sa att något var fel så tänkte jag fortsätta åka då jag inte gärna står längs motorvägen i onödan, så jag lyckades ta mig till en avfart.

Väl parkerad hoppade jag ur och noterade att det verkade ryka från hjulhuset vänster bak, oklart varifrån.

När jag la mig ner och kikade så såg jag inte att någonting såg varmt ut, ingenting var smält, inga tydliga tecken på överdriven värmebildninh alltså.

Efter detta satte jag mig i bilen och provbromsade fram och bak, utan problem.

Frågan är då vad som skulle kunna vara fel?

Bromsarna bak är nytt allting sedan några månader tillbaka. Jag noterade att insidan av den vänstra skivan bak var riktigt ren och fin. Men kunde inte se om det var pga att det legat emot eller om det var pga att den sidan inte har använts alls. Jag borde nämna också att jag har haft ABS-lampa som lyst en stund. Jag har fått för mig att det är ABS-modulen som spökar men har inte gjort något större ingrepp. Kan en felaktig ABS-modul göra att det ryker från bromsen?

Utöver detta har också den yttersta biten på avgassystemet rostat sönder... :-/ innan helgen bröt jag av den för att jag inte skulle tappa den på motorvägen så avgasröret slutar ungefär tre decimeter innanför där det ska sluta. Finns det risk för att avgaserna samlas under bilen vid färd? Det är ganska nära soppatanken också... skulle värmen kunna göra att typ bensinen kondenserar och det är därför jag tappade effekten?

Ursäkta ett spritt inlägg, hoppas jag gjort mig själv tydlig.
#1602869
Antislir-STC, eller vad det nu heter, har ju faktiskt mandat att både strypa motorn samt att lägga bromstryck på endera framhjulet om den får för sig att drivhjul slirar.
Sätter inga felkoder men du borde ha sett STC-varningslampan blinka. Å andra sidan, är det fel på ABS-styrenheten (där STC-mjukvaran snurrar) så vet man inte vad som händer..
Visst kan det ha ett samband med ABS-lampan som tändes. Kanske läge att läsa ut felkoder, kan ju ligga kvar någon lagrad även om det inte är någon aktiv felkod just nu.
Du lär väl ha den äldre 3-krets ABS-styrenheten som brukar drabbas av dåliga lödningar. Det var väl först på MY -00 den nya 4-kanals kom.
Har du kollat hur ABS-kransarna på framaxeln ser ut? Lägg på fullt rattutslag och kika in bakom framhjulen framifrån så kan du ana kransen i glipan mellan ytterknut och styrspindel. Rulla sen fram 1.5 meter så kan du inspektera andra halvan.
Vanligt fel att kransarna spricker rakt av och sitter lösa på knutarna. Eller att tänderna är helt bortrostade. :-/ Peta med en smal mejsel och kolla att kransarna sitter fast.
Bild här:
viewtopic.php?f=16&t=152589&p=1346297#p1346297
#1602908
Hmm jag har ingen lampa som heter STC vill jag minnas. Bromsrelaterat är det väl ABS och TRACS (det kanske är motsvarande?) som jag kan hitta på mätarhuset. Båda lamporna var tända innan och jag minns inte att någonting blinkade.

Läste felkoder för ABS förut och minns att jag fick någonting som var relaterat till servopumpen eller vad den heter. Och ja, jag har förstått att min modell är utrustad med ABS-moduler som tenderar att blå dåliga, därför har jag tänkt att byta ut den innan jag byter något dyrare.

Jag kikade faktiskt kransarna i somras men det var förstås innan ABS-lampan tändes så kanske är läge att göra det igen? Men om kransarna är dåliga borde väl bilen gå konstigt hela tiden, eller?

Men, angående ditt första stycke - jag förstår att du fokuserar på den biten där jag tappade kraft under färd. Men i och med att röken kom bakifrån borde det vara något där bak som är struligt?

De nya oken bak är från Biltema - skulle de kunna kärva så jävligt att kolven pressar utan att jag trycker på pedalen?

Men du tror att kransarna är ett rimligt steg 1 att kontrollera?

Tusen tack för svar!
#1602932
Systemet hette nog TRACS på din och bytte namn till STC senare.. Och TRACS kan slå av insprutningen på vissa cylindrar om båda framhjulen verkar snurra fortare än bakhjulen. Snurrar bara ena framhjulet fortare än det andra så går ABS-pumpen igång och lägger bromstryck på den sidan som snurrar fortare. Allt det här skulle kunna hända om kransarna eller givarna strular. Eller om ABS-enheten inbillar sig saker pga internt fel.
Det borde rimligen finnas en lampa som visar när TRACS går in. Minns inte riktigt hur den ser ut på min -00, tror det är en grön triangel med nån symbol i. Den blinkar ibland när det är halkigt ;-) Det kanske är den du kallar "TRACS".. kolla i instruktionsboken. Jag tror att jag har en orange varningslampa för STC som lyser konstant om man stänger av STC manuellt. Ska kolla.

Jo jag köpte en uppsättning bromsok från Biltema för många år sen, ett av framoken vägrade släppa greppet om skivan trots att det var sprillans nytt så jag fick lämna tillbaka mot ett nytt.
Alla var feltillverkade kom jag fram till långt senare, spåret för o-ringen var inte rätt utformat. :-/ BT har säkert bytt leverantör sen dess
Jag använder numera ok från A.B.S bak och renoverade/modifierade Biltema fram. Ska byta till renoverade ATE fram snart.

Anliggande broms kan definitivt orsaka rökutveckling (har testat på min R19) men då känner man strålningsvärmen från skivorna så fort man kommer i närheten. Är det mörkt så kan de glöda synbart.. Fälgarna blir heta också.
Däremot har jag svårt tro att måttligt anliggande broms skulle kunna upplevas som reducerad motoreffekt. Mer troligt att TRACS gått in och strypt motorn där. Eller att något helt orelaterat motorproblem råkade slå till just då.

Edit: info från instruktionsboken angående tracs/stc-lampan på V70 gen 1 -00:
20250225_124538.jpg
20250225_124538.jpg (637.81 KiB) Visad 1016 gånger
20250225_124337.jpg
20250225_124337.jpg (625.08 KiB) Visad 1016 gånger
#1611945
Öppnar denna tråd för att stänga ärendet.

Då problemet uppstod hade jag som ovan angivet en aktiv varningslampa för ABS med olika felkoder.

Efter jag kom hem samma dag så svängde jag in på en parkering och panik panikbromsade bakåt i full hastighet. Oklart om det gav något men det var ganska skoj.

ABS-styrboxen åkte sen på en omlödning vilket åtgärdade en bunt av ABS-relaterade felkoder men ABS-givare H bak var kvar och uppmätte ingen resistans så båda givare bak ersattes. Efter det har lampan släckts och mina problem har inte återuppstått.

Tack för hjälpen, ni som var i tråden med mig. :-D

Andelen bilister som behöver dra ett skote[…]

Om fabriken inte fungerade med Northvolt som ä[…]

Har nu under några laddningar märkt att[…]

Ja ett ganska omfattande jobb :-(