Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Bilden du visar är schema för B204E motorn. Är det en sådan motor/box du har?? Den såldes aldrig i Sverige, mest i Italien och England. Det är en 2,0 16V motor utan katalysator, Lambdasond m.m.
Det är gasspjällskontakten som styr det. Den registrerar om gasspjället är i tomgångs området, i fullgasläge eller någonstans där emellan.
Nej nej jag bara visade vad jag menade med fullgassignalen.
Jag har ju 230fk motor.
Min undran var ju om den sladden inte används som fullgassignal så hur får boxen veta att det är fullgas?

Jag köpte en 3" lmm med påstådd 016 elektronik på folkraceshop men den går lite skumt med den så köpte ett 3" hus på kl racing och satte I minorginala 016 elektronik i det huset och den använder jag nu.
Användarvisningsbild
av lennarte
Turboblondie75 skrev:Nej nej jag bara visade vad jag menade med fullgassignalen.
Jag har ju 230fk motor.
Ok, på "vanliga" B230 motorer är där en "on/off" brytare i tomgångläget (under c:a 1200 varv. Sedan är där en "till kontakt" i fullgasläget för att motorn inte ska gå magert vid högsta belastning. I tomgångsläget "klickar" det när den ändrar läge me inte i fullgas läge. På en turbo motor är det turbotrycket som "bestämmer" hur mycket bränsle som ska sprutas in.
Okej men något måste känna av hur mycket turbotryck man har
Är det då lmm ?
Tänkte om min elektronik är kass.
Den går dåligt om man drar ur kontakten med motorn igång
av Lehto
Ja då borde det ju vara LMM, den ska ju ha koll på hur mycket luft som går in i motorn och meddela styrsystemet så rätt mängd bränsle tillsätts.
Men jag antar att lambda också borde ha ett finger med i spelet och mäta avgaserna och reglera efter det.
Användarvisningsbild
av lennarte
BTR-en reglerar ju bränsletrycket efter undertrycket, mer vakuum mindre bränsletryck och mindre bränsle. Då borde det ju bli högre bränsletryck (mer bränsle) när turbon laddar. Så därför behövs inte fullgasanrikning på turbomodeller. Har inte jobbat med turbo fast frugan hade en VW Passat med turbo i 16 år........ Den krånglade aldrig
av Turboblondie75
Så då borde jag kolla lmm så den är hel.
Hur kollar man den så man vet 100%?
Hittat nån guide men var längesedan.
Sen lambda hur kollar jag den?
Jo övertryck i btr borde ju ge "uppfetningen" då.
av Lehto
lennarte skrev: Idag, 17:59 BTR-en reglerar ju bränsletrycket efter undertrycket, mer vakuum mindre bränsletryck och mindre bränsle. Då borde det ju bli högre bränsletryck (mer bränsle) när turbon laddar. Så därför behövs inte fullgasanrikning på turbomodeller. Har inte jobbat med turbo fast frugan hade en VW Passat med turbo i 16 år........ Den krånglade aldrig
Såklart är det ju så, när turbon laddar så ökar bränsletrycket automatiskt så behövs ju ingen fullgas signal! Tur att du har huvudet på skaft!

Då borde ju BTR kunna vara en felkälla också, men om du nu bara laddar 0.9 bar och har 3.0 bar grundtryck så ska det ju inte vara ett problem.

Bud från utländsk intressent för a[…]

Hej på er! Jag har felkod P2101 i min Volvo[…]

Oki, men 70 mil är det ju inte mån[…]

230fk går snålt

BTR-en reglerar ju bränsletrycket efter und[…]