Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av LeifA
Finns det olika Pilot Assist? Jag har kört lite olika V60 och V90 och någon är helt självstyrande ,med farthållare, körde 4km utan att hålla i ratten, medan en annan går bara några sek innan den varnar.
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: tänk på att skriva en beskrivande rubrik
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, det finns olika varianter, beroende på hur gammal bilen är. De klarar exempelvis olika maxhastigheter innan de slår av. Fast ingen av dem är tänkt att vara självstyrande så till den grad att du inte behöver hålla i ratten. Den som klarade det var det något fel på.
Jag har hört det går att ta bort den funktion att man måste hålla i ratten, av någon som kan mixtra med programvaran.
LeifA skrev: Idag, 06:21 Jag har hört det går att ta bort den funktion att man måste hålla i ratten, av någon som kan mixtra med programvaran.
Det är det dummaste man kan göra för den har inte de funktionerna för att klara det. Det finns fem nivåer och dagens bilar har nivå 2 som innebär ett förarstöd. Jag har haft PA-systemet i 7-8 år och kört 14 000 mil i en V90CC, kör säkert 60-70 % med PA inkopplat och sedan 90 % med adaptiv farthållaren, så det används frekvent. Det har som jag uppfattar vid körning blivit förbättringar med uppdateringar som gjorts, bl.a. igenkänning av sidomarkeringar. Minns jag rätt så fanns inte skakning i ratten inledningsvis när systemet gjorde urkoppling och inledningsvis testade jag att köra utan att hålla i ratten och kom 1,5 mil, men idag går det inte att göra längre utan det varnar först att hålla i ratten och sedan gör det urkoppling.
Så se det som ett förarstöd och hjälpmedel, speciellt med andra hjälpfunktioner när bilen själv gör inbromsningar.
Dolda Vinkeln...

Jag svara mig själv här.... efter att ha[…]

Byta bromsok bak v50 d3 2012

Som rubriken lyder men min fundering är m&ari[…]

Hej, kul att jag hamnade i din tråd, inte […]

Som jag har förstått det så m&ar[…]