Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

lennarte skrev:
volvorullar skrev:Kompressorm går (gick) igång för en massa år sedan när jag byglade kontakten. Har du även testat deras produkter som ska stoppa läckage?
Joo, har provat det, kan dock inte säga om det fungerade. Det är ju några år sedan..... Bytte kondensorn vid ungefär den tiden också Men I alla fall så funkar AC-n fortfarande...... Jag kör inte dagligen med den längre (pensionär numera) och jag fyller på gas ungefär vartannat/vart 3-dje år. Justerade spelet I kopplingen till kompressorn för något år sedan, men annars har det fungerat bra. Har alltid AC-n på, sommar som vinter.
Köper numera svetsgas från Jula som jag fyller i. Mycket billigare, kräver dock en ombyggnad av "påfyllaren". Det är en annan gänga
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... ub-028252/
Funderar lite på risker med att åka runt med ett något läckande system av brandfarlig gas
volvorullar skrev:Funderar lite på risker med att åka runt med ett något läckande system av brandfarlig gas
Du har aldrig funderat på att köra omkring på 60 l högbrandfarlig bensin som kan explodera i ett brinnande inferno?????? Butan/propan blandad gas brinner betydligt saktare än bensin, dessutom är där mindre än 1l i AC systemet. AC gas består i stora delar av propan/butan blandningar. Den nya AC gasen R1234yf är betydligt med brandfarlig än tidigare typer. Mercedes vägrade använda den just för brandfaran då att antal A klass Mercedes börjat brinna efter kollisioner. Men fick rätta insig i ledet om dom ville fortsätta sälja bilar inom EU
Så nej, jag är inte ett dugg orolig........
volvorullar skrev: Idag, 12:58 Funderar lite på risker med att åka runt med ett något läckande system av brandfarlig gas
Jag hade en frånluftvärmepump i huset för många år sen som hade R290 (propan) som köldmedium. Så i installationsföreskrifterna för luftvärmepumpen stod tydligt att alla rör i ventilationskanalerna måste jordas för att förebygga statisk uppladdning och därmed brandrisk om gas skulle läcka ut :-/ Visst, risken är säkert mikroskopisk men inte noll :-)
AC:n i bilen är omladdad med R410A på verkstad, ger bättre verkningsgrad. Hade knappt tappat någon gas efter 20 år.

Slänger in en fråga och hoppas att den […]

Fel centerhögtalare?

Hej! När jag hämtade ut min V60 recharg[…]

V70 2,5T 1998 Båda mina framfjädrar tar[…]

Hej! Jag funderar på att byta maskin i min […]