Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sourfe
Har fram till nu kört en V90 T6 -2021 med 245/45 r18 Pirelli Zero vilket har varit ok men inte "supertysta".
Nu har jag bytt till en 2026:a med 255/40 r19 med Michelin Primacy 4 VOL vilket jag inte är ok med och tänker därför byta. Högt ljud speciellt på mellan och grov asfalt, dessutom väldigt störande resonansljud. Riktigt bedrövligt faktiskt.
Bilen levererades med 3 Bar!? som jag dock har sänkt till 2.4 men bara marginell skillnad.

Efter att rotat runt bland forumtrådarna så är det 245/45 r18 eller möjligtvis 235/50 r18 som gäller även om det inte står med som godkänd dimension av https://www.volvocars.com/se/support/ca ... 70d1a409/ Verkar råda lite olika åsikter om vad som gäller här.

Vibilägare tycker jag har ett bra test för i år då man testar på grov asfalt och då ligger Nokian Hakka black Silent Drive bra till. Tyvärr finns inte Silent Drive till någon av Volvos godkända dimensioner och osäker hur bra den vanliga varianten är.
I testet från 2023 för dimensionen 245/40 r18 så får Hakka black väldigt bra även här men det står inget om det är Silent Drive.

Annars så verkar följande ligga bra till.
Bridgetone Turanza 6
Michelin Primacy 5, ganska ny men 4+ har fått bra. Borde vara bättre än "VOL" varianten men ändå skeptisk.
Pirelli Cinturato P7

Det finns andra däcktillverkare än Nokian som har någon form av isolermatta men dåligt med tester och finns bara i vissa dimensioner.

Någon som har några andra tips eller har kört något av ovanstående?
Byter du endast ut däcken är 245/45-19 en bra alternativ dimension. Vill du byta hjul är de två dimensionerna du nämner bra alternativ. Gällande dimensionen 235/50-18 får du troligen köpa fälg och däck separat.

Genrellt sett är Michelin Primacy 4 tysta och mjuka däck. De andra alternativen du nämner; Bridgestones touring-utbud samt de senare versionerna av Michelin Primacy är bra val med fokus på komfort och låg ljudnivå.
Ifall det är resonansljudet som stör dig, då ska du ha ett däck med inbyggt skumgummi.
Men, inte ens dessa däck kan stoppa all resonans, det är för brett spektrum av frekvenser samt att det rör sig om relativt stora mängder ljudenergi.

Och däck med lång livslängd som "Touring" är alltid hårdare i gummiblandningen. Och kommer att låta mer.
245/45-19 är inte med på volvos lista. Spelar det inget roll bara belastningsindex och hastighet stämmer, eller vad är det som gäller?
Jag har ju Primacy 4 VOL. Är det ett helt annat däck än de vanliga? Kan tänka mig att Volvo har prioriterad lågt rullmotstånd och därmed hårdare däck.

Pirelli däcken jag har haft ska ju vara lite sportigare och hårdare men har ändå varit ok. Dock med VOL märkning så kanske svårt att jämföra.

Vilka däck syftar du på när du säger Touring.?
Ett däck som är homologiserat och märkt med VOL är ett däck som är anpassat för just en eller flera specifika Volvo-modeller.
(Ingen utanför Volvo och däcktillverkaren vet exakt vad som är justerat i däckets recept.)
Det kan vara mjukare eller hårdare, ha kraftigare däcksida eller till och med ett annat mönster.

Touring, däck som är anpassade för många mil.
Hårdare gummiblandning. Inte ett specfikt däck eller tillverkare.

Ja jag kommer ju iallafall ha ut pinnarna varje d&[…]

Löste sig detta för TS genom att byta br[…]

Om det ska va en v40 och 100mil i veckan så […]

The discs don't look too bad. Check that they are […]