- Idag, 00:01
Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 månader sedan.
Några reflektioner som jag gjorde vid inköp, var från början ute efter en V90 T6 men det blev tillslut en v60 då det kom ut en rejält utrustad inom budget.
De största problemen jag upplevt med de 10-12 bilar jag varit och provkör har varit mycket bromsrelaterat, verkar som många av dessa bilar blir stående hos handlarna och bromsar rostar "kör en stund så blir det bra" fick jag vid sista provkörningen, 6 mil senare var det än värre, så kolla hur länge den stått hos handlaren.
Döda vinkelvarningen på höger sida upplever jag krånglar, gillar man att spela hög musik har inredningen en tendens att skramla, framförallt konsolen uppe i taket, jag har stereon med extra subwoofer och grejer, skrap i högtalare på höger sida upplevde jag i många jag provkörde.
Min har som flertalet andra volvos problem med att allt ljud kan försvinna ibland, samma på min XC40 och även hyrbilar jag haft, på XC40 kan alla blinkersljud och sånt försvinna några sekunder, framförallt i högersväng, det fenomenet har jag på min V60 med.
Stenskott är värt att kolla efter, det föll många nyare volvos bort på, framförallt om man går med de med kromlister, kan vara helt blästrade på många bilar och ser inget vidare ut.
Jag har det "lilla" batteriet, det varierar en hel del hur långt man kommer, till jobbet har jag ca 3,5 mil som är 90-100väg hela vägen och då har jag kanske 4-5km kvar när jag kommer fram, kommer man bakom någon lastbil så man kör i 70-80 så kommer iaf jag ganska mycket längre, nästan 5 mil om man är lätt på gasen och glider med
Nu gick jag på utrustning när jag köpte och max 8000mil, har väl typ allt utom glastaket, de säljs ju som R-design men alla märken och texter är ju borta, min XC40 -design så står det ju lite varstans på bilen, på dörrlister osv, vilket det inte gör på V60, om man nu bryr sig om sånt, jag har tagit bort allt utom "Volvo" på bagageluckan.
Min är alla lister och sånt svart på, personligen tycker jag det ser bättre ut och verkar inte lika känsligt för stenskott som kromet.
Ett problem som jag har med är att när man sätter bilen på laddning så går säkringen till laddaren i huset, har hänt kanske 1 av 10 laddningar, ser inget direkt mönster utan det bara händer någon gång ibland, men det får Volvo fixa på garanti, min har Volvo Selekt garanti, det har jag haft på tidigare bilar med och det har "lönat" sig, XC40in fick de nästan fixa för över 40 000kr på garanti, kabelstammen till främre kameran ärjade och de fick byta ut hela ledningsnätet och dämparna till bakluckan pajade det var också dyrt, så det kan vara värt att ta en med selektgaranti även om de är lite dyrare
XC40 T5 Twin engine 2020 R-design
V60 Recharge T6 AWD 2021 R-design