Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cotag
#1611387
Hej,
Tittar runt efter en ersättare till min V60 MY14, sneglar på en recharge runt MY21.

Jag har förstått att det kom ett större batteri runt 2022. Ni som har koll på storlekarna, hur stora är de olika batterierna och hur långt kommer man i verkligheten?
Hur kollar man som köpare batteristatus, är det ens möjligt utan att lämna in för mätning?
Vad är vanliga fel på dessa bilar?
Delar ett exempel: Volvo V60 Recharge MY21 T6 AWD Geatronic Inscription
v60.jpg
v60.jpg (72.63 KiB) Visad 707 gånger
av UnleashFusion
#1611388
den lilla batteriet kommer du ~2.5-4mil typ medans den stora minst 5-~8mil.
Kan verkligen rekommendera att hitta en MY22 som är "350hk" och inte den 340hk*
av NordT6
#1611399
När jag köpte min xc60 begärde jag mätning av batterihälsa, det var dock på Volvo och jag hörde nåt att dom gick in med nån Boschdiagnos för att kolla.
Kan inte svara på om det går att göra själv, men det tog typ 5-10 min för dom att göra det så ruinerad lär du knappast bli av att besöka Volvo för att få det mätt.
Ändå skönt att veta hur ”slitet” det är.
Hade själv 93% efter 12800mil
Sen kan jag tillägga att jag fått byta 2 moduler i mitt batteri, dock en 2020.
Stora batteriet kommer sent -22 så alla 22:or har det inte.
Det lilla är på 11,7 typ å det stora 18,8kwh.
Har själv lilla och åker 3-3,5 i en xc60 T8, vet att polarens v60 T6 kommer något längre.
av Sasjjj
#1611403
LIte enkelt resonerat kan man väl tänka sig att de flesta milen på el i dessa bilar görs typ till och från jobbet i stadskörning. I dessa fall kanske räckvidden inte är helt avgörande för många. Så länge man kommer fram och tillbaka på en laddning så handlar det väl mest om att ladda varje natt eller varannan natt. Ingen betydelse?

Självklart finns det dem som behöver den extra räckvidden, men t.ex. i mitt fall skulle jag klara mig med lilla batteriet.
(Då slipper jag ju dessutom Google / Android OS....)
av Sasjjj
#1611404
Jag snikar in en annan fråga 2022 vs 2023. Skiljer det något i värmning av kupén vintertid? 2022 har väl bensinvärmare, vad har 2023?
Användarvisningsbild
av Cotag
#1611567
Tack för svaren.

Hur ligger det till med 3G-nerstängningen på de här bilarna, någon årsmodell som är drabbad?
Andra svagheter att titta efter?
#1611571
Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 månader sedan.

Några reflektioner som jag gjorde vid inköp, var från början ute efter en V90 T6 men det blev tillslut en v60 då det kom ut en rejält utrustad inom budget.
De största problemen jag upplevt med de 10-12 bilar jag varit och provkör har varit mycket bromsrelaterat, verkar som många av dessa bilar blir stående hos handlarna och bromsar rostar "kör en stund så blir det bra" fick jag vid sista provkörningen, 6 mil senare var det än värre, så kolla hur länge den stått hos handlaren.
Döda vinkelvarningen på höger sida upplever jag krånglar, gillar man att spela hög musik har inredningen en tendens att skramla, framförallt konsolen uppe i taket, jag har stereon med extra subwoofer och grejer, skrap i högtalare på höger sida upplevde jag i många jag provkörde.
Min har som flertalet andra volvos problem med att allt ljud kan försvinna ibland, samma på min XC40 och även hyrbilar jag haft, på XC40 kan alla blinkersljud och sånt försvinna några sekunder, framförallt i högersväng, det fenomenet har jag på min V60 med.
Stenskott är värt att kolla efter, det föll många nyare volvos bort på, framförallt om man går med de med kromlister, kan vara helt blästrade på många bilar och ser inget vidare ut.

Jag har det "lilla" batteriet, det varierar en hel del hur långt man kommer, till jobbet har jag ca 3,5 mil som är 90-100väg hela vägen och då har jag kanske 4-5km kvar när jag kommer fram, kommer man bakom någon lastbil så man kör i 70-80 så kommer iaf jag ganska mycket längre, nästan 5 mil om man är lätt på gasen och glider med

Nu gick jag på utrustning när jag köpte och max 8000mil, har väl typ allt utom glastaket, de säljs ju som R-design men alla märken och texter är ju borta, min XC40 -design så står det ju lite varstans på bilen, på dörrlister osv, vilket det inte gör på V60, om man nu bryr sig om sånt, jag har tagit bort allt utom "Volvo" på bagageluckan.

Min är alla lister och sånt svart på, personligen tycker jag det ser bättre ut och verkar inte lika känsligt för stenskott som kromet.

Ett problem som jag har med är att när man sätter bilen på laddning så går säkringen till laddaren i huset, har hänt kanske 1 av 10 laddningar, ser inget direkt mönster utan det bara händer någon gång ibland, men det får Volvo fixa på garanti, min har Volvo Selekt garanti, det har jag haft på tidigare bilar med och det har "lönat" sig, XC40in fick de nästan fixa för över 40 000kr på garanti, kabelstammen till främre kameran ärjade och de fick byta ut hela ledningsnätet och dämparna till bakluckan pajade det var också dyrt, så det kan vara värt att ta en med selektgaranti även om de är lite dyrare
En ganska vanlig 245:as liv

För några veckor sedan körde jag b[…]

Ska du bara ha den i ett par år ta vilken Go[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra a[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]