...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
Jallemet skrev:
GLIZ skrev:
Jallemet skrev:
1. Olagligt att köra om i korsning
2. Olagligt att köra över heldragen linje
3. Onödigt att tvärnita före sväng
4. Håller med dig om att det ibland går mycket mycket sakta när folk ska av vägen.

Det är olagligt att prata i mobiltelefon, det är olagligt att åka över gällande hastighetsbegränsningar, det är olagligt att försvåra en omkörning. (Omkörningen sker inte i korsningen om kreti & pleti masar sig åt sidan innan).

"Eftersom det är en förare som vill köra om dig till vänster så är du skyldig att hålla så mycket till höger som möjligt för att underlätta omkörningen (3 kap. 38 § första stycket trafikförordningen). Om du medvetet eller genom oaktsamhet bryter mot ovan nämnda regel så kan du dömas till böter."
Luskat vidare i ämnet om vad som gäller för regler och vill återigen ta upp
A-traktor och att jag anser att dom ska köras mitt i filen. Förklaringen till min åsikt är att de inte ska vänja sig att svänga ut till höger när en bil närmar sig bakifrån. Det beteendet i kombination med en kletig och halvfrusen snösträng i mitten av filen orsakar lätt en sladd. Jag är inte intresserad av att få möte med en A-traktor som fått sladd. Jag har över huvudtaget ingen fördel av 0.5 - 1 meter extra utrymme vid en omkörning. Det är inte svårare att köra om en A-traktor som håller sig mitt i filen än vilken annan ostrypt bil som helst. Däremot tycker jag att den som kör en A-traktor vid första bästa tillfälle svänger in på en P-plats eller busshållplats utmed vägen och släpper förbi eventuell bildad kö av bilar.

Med detta sagt hoppas jag att ni som anser att A-traktorer ska köra nästan i diket förstår argumentet och slutar skälla på framförallt ungdommarna som utgör majoriteten av de som kör A-traktor.

0.5 - 1 meter klarar vi oss utan.
Vi som behöver köra om.

Enligt vägtrafikdefinitioner (2001:651) är en körbana "En del av en väg som är avsedd för trafik med fordon, dock inte en cykelbana eller en vägren". 

Utdrag ur Vägtrafikdefinitioner..

Vägrenen är främst avsedd för gående, cyklar, mopeder och långsamtgående fordon men den får användas av övriga trafikanter.

Man får >tillfälligt< färdas på vägrenen för att t.ex. underlätta omkörning. När man lämnar vägrenen har man väjningsplikt mot fordon som redan är ute på körbanan enligt utfartsregeln. Det är inget krav att använda vägrenen och det är förbjudet att tränga ut någon på vägrenen.

Utdrag från wikipedia. + lite redugering.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Ja, det är väl dags för mig att svära över dom där j-a mobiltelefonerna åter igen.

Alltså vi lever i året 2025 och det är väl handsfree i dom flesta bilar idag och jag blir sjukligt förbannad över hur viktiga alla verkar vara så dom står över lagen men framför allt kan platta till ett barn utan att blinka.

Hemtjänstens bilar, kommunens bilar, lastbilar, budbilar, a-traktorer och cyklar, kretiner ööööverallt!

Nu har förvisso semester och är inte ute i trafiken lika mycket som vanligt men det gör det inte desto mindre ynkligt när jag ser alla pissråttor.

Släpvagnar i 110km/ h och långtradare i 90km/h, buuu till er också.
  • 1
  • 547
  • 548
  • 549
  • 550
  • 551
En ganska vanlig 245:as liv

För några veckor sedan körde jag b[…]

Ska du bara ha den i ett par år ta vilken Go[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra a[…]

Köpråd V60 Recarge